Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Örebro - skräckens stad

Monday, October 11, 2010

Örebro - skräckens stad

Så här när höstsolen skiner som vackrast är det svårt att tro att det pågår en massa elände under mörkrets timmar, men det ligger en nästan kuslig stämning över hela staden. Folk tittar sig mer omkring, unga flickar hastar fram och överallt hör man folk prata om gårdagens överfall. Alla går bara och väntar på nästa rapport om våldtäktsförsök och alla är livrädda att det ska vara en själv eller någon man känner som blir nästa offer.

Trots att det är ganska mycket rörelse på den väg jag går till jobbet var det riktigt otäckt i morse. Jag måste ju först och främst ta mig över gården... så fort jag kom ut på gatan hastade jag fram till en ung kille som gick med en sportbag och sen höll jag mig i närheten av honom hela vägen... bara för att inte hamna helt ensam. Vägen jag går längs är stor och med massor av bilar, men överallt finns smågator och vem skulle lägga märke till om nån drog in en där i mörkret. Det gick otroligt sanbbt att komma till jobbet. Alla var tidiga. De flesta hade fått skjuts, men de som cyklat hade gjort det extra snabbt. Alla var rädda.

Polisen håller äntligen på att framställa en fantombild utifrån signalement de fått in från alla överfall. Man hoppas få den klar redan idag. Signalementet polisen hittills gått ut med är:

Blont hår, ljushyad, en svart huvtröja, i 25-årsåldern och drygt 170 centimeter lång.

Nu varnas kvinnor för att överhuvudtaget gå ut själva när det är mörkt. "Ta taxi" lyder rådet. Jo, tjosan hejsan, betalar polisen det? En tipstelefon ska också öppnas under dagen. Jag antar också vi vet innehållet i onsdagens Efterlyst. Det måste ju finnas folk i den här personens närhet som anar onåd. Enligt polisen är ju denna man inte nybörjare heller utan har hållit på sen i alla fall 2005. Lyft telefonluren nu för bövulen och få slut på den här terrorn!

Mitt i allt detta pågår en debatt om ifall man ska hänga ut våldtäktsmän på nätet. Det är Professor Germaine Greer vill ha ett öppet register över sexförbrytare. Professorn menar att tjejer ska föra en dagbok om en man går för långt så andra kan bli varnade för honom. Att domstolarna inte sköter sitt jobb är hennes främsta argument. Att sexförbrytare hängs ut är väl en sak, men det är ju ett rent livsfarligt förslag. Varenda jäkla Svensson skulle ju kunna hamna i ett sånt här register. Det räcker ju med ett litet svartsjukedrama och vilken bättre hämnd än att hänga ut den som svikit en som förbrytare. Du skulle ju definitivt paja hans liv för all evighet. Nä, domstolen må va kass, men nån slags allmänt sexförbrytargarde av gemene man känns inte direkt slugt.


Image and video hosting by TinyPic

No comments: