Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Det finns mer cancerformer än den rosa!

Tuesday, October 26, 2010

Det finns mer cancerformer än den rosa!

Oktober är en rosa månad. Sen flera år tillbaka har denna månad helt ägnats bröstcancer och överallt man vänder sig ser man rosa. Jag menar inte att detta är fel på något sätt... inte alls. 7000 kvinnor diagnostiseras varje år med bröstcancer och det är tack vare forskningen de flesta överlever idag. Detta ska inte alls förringas.

Men på något sätt tycker jag det hela med en rosa månad är mer tragiskt än nånting annat. Det finns otroligt mycket fler cancertyper och former därute där forskningen inte alls kommit lika långt och där större delen av de som diagnostiseras fortfarande dör. Den rosa månaden får otroligt många människor att öppna plånboken och skänka pengar dit det redan finns. det kommer alltid behövas mer, men bröstcancerforkningen har både pengar och resurser. Det finns ett stort intresse bland forskarna eftersom man faktiskt kommer någonstans.

En liten bortglömd cancerform där man inte alls kommit lika långt är lungcancerforskningen. Lungcancerdöden ligger mig väldigt nära eftersom vi 2009 förlorade både Rolle (min pappa sen tidiga tonåren) och Sonja (Christians mamma). Idag läste jag en artikel i tidningen Onkologi (läs den i pdf här) och jag var nära att börja gråta medan jag läste. Det var en artikel i den om småcellig lungcancer, en mycket aggressiv form av lungcancer som drabbar 20% av lungcancerpatienterna. Man upptäcker ofta denna typ av lungcancer mycket sent och därmed har redan metastaser utvecklats, vanligen i hjärnan. Medianöverlevnaden för obehandlad sjukdom är 3 månader. Operation är inget alternativ. Överlevnaden kan förlängas till 12-15 månader med standardbehandling (kemoterapi) för dem med stadium I-III och 8-10 månader för dem med stadium IV. Ingen direkt bra prognos.

Det mest tragiska här är att forskningen inte kommit direkt någonstans. Lungcancer anses vara något som tillhör rökarna och därmed inte lika angeläget att donera till. Men här behövs resurserna. Här är prognosen som sämst! Läkemedel som haft framgång inom andra typer av lungcancertumörer fungerar inte på den småcelliga varianten och framgångarna står i princip still.

Så, mitt i allt rosa... glöm inte alla andra cancerformer därute. Köp ditt rosa band, men köp även ett svart som är symbolen för stöd ALLA cancerformer. Idag har jag donerat till Cancerfonden. Jag gör det då och då och idag efter att ha läst artikeln kände jag att det var dax igen. Denna gång med tanke på vitt, som symboliserar lungcancer.

Ge ett bidrag du med!


Image and video hosting by TinyPic

No comments: