Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: En ny vinter med SJ

Monday, October 18, 2010

En ny vinter med SJ


Jag har blivit otroligt bortskämd med att få ha HellSaab när jag åker söderöver. Så bortskämd att jag blivit väldigt milt drabbad av alla SJs fadäser på sistone. Jag har ju för fasen till och med blivit degraderad till vit priomedlem.

Domen
Förra årets tågkaos gick ju ingen förbi. Sammanlagt var tågen 83.000 timmar försenade, snö, is och kyla stoppade tågen och SJ redovisade merkostnader på 272 miljoner kronor för kaoset. Idag presenterades den utredning av Per Unckel, regeringens utredare, som skulle visa på vem som låg till skuld för det hela.

- Alla gjorde fel, och alla gjorde lite rätt. Vi har avhållit oss från att peka finger.

Så lyder alltså domen och därmed är alla fria från skuld. Oväntat va? Frågan är vem de ska skylla den kaos som råder nu med inställda tåg p.g.a. trasiga hjul. Jaja, let bygones be bygones och låt oss fokusera på kommande vinter.

Per Unckel presenterar också en åtgärdsplan:
Bland annat vill han se mer resurser till snöplogslok, fler anläggningar för avisning, bättre väderprognoser, regelbundna krisövningar och en nationell samordning för hur trafiken ska prioriteras i svåra lägen. Per Unckel påstår också att Trafikverket och andra aktörer kommer att hantera det mycket bättre.

Förra året var extremt och ingen beskyller SJ för vädret, men folk glömmer inte SJs bemötande, beteende och hur de hanterade situationen i första taget. Här har SJ sin chans. Sköter de sig i vinter har de en liten liten möjlighet att vinna tillbaka det förtroende som nu hos resenärerna är på noll eller minus. Gör de det inte... ja, då är nog SJs storhetstid förbi (eller vänta... det är den ju redan).

Min dom
Själv hoppas jag slippa tågen så långt det är möjligt. Jag har inget som helst förtroende för att SJ fixar detta. Tyvärr, men problemen med SJ går inte att skylla på vädret eller en extrem vinter. De är växlar, signalfel, hjulsprickor... ja, listan kan göras lång. Att de dessutom tar hutlösa priser som höjs dagligen gör inte att de ser bättre ut. Nä, be inte folk att åka kollektivt när SJ är det bästa som bjuds. Bilen är billigare, bekvämare och säkrare.

Nåt att sätta i SJs vagnar?



Image and video hosting by TinyPic

No comments: