Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Folk dör i krig oavsett nationalitet

Sunday, October 17, 2010

Folk dör i krig oavsett nationalitet

Sorry, men jag kan inte hålla käften. Folk dör i krig! Nu råkar det återigen vara en svensk och det är fruktansvärt, men vad gör det värre än alla de andra som dör varje dag? Visst ska vi hylla vår stupade soldat Kenneth Wallin, men han är inte den första och heller inte den sista som kommer dö i Afghanistan. Artiklar hopas i pressen och när man läser får man känslan av att Sverige är förvånade att de bli attackerade. Varför skulle inte vi bli attackerade liksom alla andra. Tror de Afghanerna stannar upp och tänker: "å, en svensk flagga, vi vänder"?

Vi får inte glömma att denne svensk, liksom de andra som är där, själva gjort valet att bli militärer vilket i sin tur innebär strid. han kunde valt att stanna hemma på sofflocket, men ville ära sitt land med livet som insats. Och det var just det priset han fick betala.

Nu startar återigen debatten om vad om Sverige ska vara där eller inte. Sossarna, som skicka dit dom från början, skriker att vi ska dra tillbaka trupperna typ igår. Alliansen kommer lägga upp sin strategi i början av november. Men jag undrar återigen vad man tänkte när man skickade dit folk till att börja med. Att Sverige skulle ställa allt till rätta? Att alla svenska soldater skulle komma hem helskinnade? Krig är krig och folk dör, svenska eller osvenska. Heder eller ej. Det är ett faktum.

"Det är med djup sorg jag tagit emot beskedet att en soldat stupat i Afghanistan. Mina tankar går till de anhöriga som förlorat en son, en familjemedlem. Tankarna går också till förbandet som mist en kollega och vän. Min medkänsla går även till de två skadade soldaterna, jag hoppas innerligen att de snart repar sig.

Vår stupade soldat har betalat det yttersta priset för sin insats för freden och andra människors säkerhet och trygghet. Det är en uppoffring vi aldrig får glömma" /Överbefälhavare Sverker Göransson

Sverker Göranssons ord räcker. Det är hemsk, men förvånande är det inte.


Image and video hosting by TinyPic

4 comments:

mamsen said...

Inte undra att du har ugglan som din "totem" du är faktiskt klok som en, så klart att folk dör i krig, vem skulle tro något annat, och som du skriver dessa pojkar har frivilligt åkt dit med allt vad det bär med sig, så tragiskt när någon dör men som sagt, krig är krig och där dör man,

M said...

"han kunde valt att stanna hemma på sofflocket, men ville ära sitt land med livet som insats. Och det var just det priset han fick betala."

Han ville ära sitt land och göra en insats, ja. Den här killen dog på grund av det. Är det då rätt att posta ett inlägg som du har gjort? Kan du inte ge honom lite respekt? Du skriver att folk dör varje dag, ja men tror du inte att varje land skriver om det när en person från landet har stupat? Tror du att det bara är svenska tidningar som skriver "en svensk har idag stupat i kriget"? Snälla. Varenda nation skriver ju om det är någon "egen" som stupat. Bidra med något gott till världen yourself istället för att sitta och klaga på andra som gör det.

Hannastacia said...

Jag menar inget illa mot denna soldat och jag tycker absolut att tidningarna ska skriva om det, men de skriver om det som om det vore nåt oväntat. Som om det är extra hemskt när det är en svensk, som om vi på nåt sätt vore bättre än alla andra.

Jag vet inte om jag tycker det är att bidra till nåt gott att kriga, men det är väl en smaksak. Jag anser nog jag drar mitt strå till stacken på sjukan.

Anonymous said...

Du genomskådar politikeras robotiserade pladder. Efter nio år har läget FÖRSÄMRATS. Här ska inte slösas resurser på en sak som ändå är förlorad. De behövs hemmavid. Sverige bör dra sig ur, och det snarast. Sen får tjusputtarna i Parlemanget svamla på bäst fan de gitter. För dom är det ju gratis! Men INTE för oss.