Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Är det över?

Tuesday, October 12, 2010

Är det över?

Detta kort tog jag av Örebro polishus i morse. Här inne nånstans bakom lås och bom sitter den "man" som gripits för våldtäkterna i Örebro. Det känns fel att kalla honom man. Han är ju bara 23 år. Han var 18 när han begick sin första våldtäkt... om det nu var hans första.

I morse var jag mycket skeptisk till polisens gripande... det kändes ju bara för bra för att vara sant. Nu efter att ha läst artiklar och kollat på presskonferensen känner jag mig säkrare på att det är rätt person de tagit.

Hur många av de överfall som skett senaste tiden denna man är skyldig till vill polisen inte uttala sig om. Varför förstår jag inte. Vad de däremot vill påstå sig veta är att detta är den enda serievåldtäktsmannen i staden. Och det känns faktiskt tryggt även om det inte tar ner antalen överfall. Hellre flera tillfälliga psykfall än ett som inte ger sig.

Polisen slog till mot två adresser igår. En på väster och en på norr. Detektiverna på Flashback satte igång att jobba på en gång och det dröjde inte länge innan adresserna var kända. Först hade de dock fel och hände ut stackars Björn, men tack vare tidningen är han nu ganska friad. Men denna gång tycks de slagit huvudet på spiken. Båda adresserna är mycket välbekanta för mig och det som skrämmer mig otroligt mycket är att den ena är en tvärgata till min egen. Det har alltså bott en serievåltäktsman bara några hundra meter ifrån mig. Jag har gått förbi hans hus massvis med gånger och kanske har han sett mig genom fönstret. Fy, va läbbigt. Hans namn och ansikte är också känt. Jag känner inte igen honom vare sig till namn eller utseende tack och lov. Jag tänker inte hänga ut honom här eftersom det inte är 100% säkert att det är han, men är ni nyfikna är det inte svårt att hitta rätt på Flashback.

- Vi träffades och pratade med varandra i kanske högst 20 minuter. Han var frågande, det som hänt är omtumlande för honom. Vi har inte pratat något om hur han ställer sig till misstankarna. Självklart är han i behov av stöd nu, han är ledsen. Det är det intrycket jag fick av honom i morse
Så säger 23-åringens advokat idag. Han är ledsen?!? Seriöst!? HOW FUCKING CARES!!????? Låt han gråta blod... han förtjänar inget annat.

Jag kan inte låta bli att fundera på vad som gjort att denna unge man blivit sån här? Vad var det som gick så himla fel? Föddes han ond? var det nåt i hans uppväxt eller har han bara en otrolig röra i huvudet?

Och du Oisín Cantwell på Aftonbladet som säger att Örebroarna inte varit rädda. Är du inte helt riktigt funtad? Klart kvinnorna går och kollar i skyltfönster på stan... där är de ju ganska safe. Fråga dom om de går ensamma i de mörka parkerna och gatorna på väster istället. Jag tror faktiskt inte en enda kvinna varit oberörd. Visst kan man kalla rubriken "Ett Örebro i skräck" för mediadrev, men aldrig har väl ett mediadrev stämt så bra.


Image and video hosting by TinyPic

No comments: