Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Nyhetsmorgon med Hannastacia

Saturday, October 23, 2010

Nyhetsmorgon med Hannastacia

Hua, det är mörkt och det regnar. Jaja, man får vara glad det inte är snö. Jag var till en början spänd som en fjäder när jag körde neråt igår, men det var ju inte ett dugg halt. Däremot var vägbanan blöt och solen låg på och bländade mig i nästan alla 30 milen. Efter en McDonaldsmiddag deckade vi båda i soffan.

Svininfluensan satte skräck i folket förra året, vilket var en dröm för kvällspressen som kunde skriva mängder av skräckinjagande artiklar och fylla upplagorna till bredden. Nu, kommer rapporte från Smittskyddsinstitutet om årets influensa och tidningarna hakar på direkt.

"Vi kan få hundratals, kanske tusentals döda, säger chefsmikrobiolog Maria Bytting"

Som varje år då, säger jag.

Brittiska Marks & Spencer lanserar nu underklädeslinjen Bodymax för men.

Superkalsongen finns i två varianter - en som lyfter och en som förstorar. Den förra kostar knappt 165 kronor och ska lyfta paketet med en femtedel tack vare ett sömlöst hantverk. Men seriöst... vill karlarna gå omkring och se ut att ha suspensoar på sig? För nåt annat ser det ju faktiskt inte ut som.

Till nåt lite, eller ganska mycket allvarligare: Förra året anmäldes 5 800 hatbrott i Sverige, de flesta rasistiska. Det är ju en riktigt otäck siffra. Vad är det som gör att vi ska gå omkring och hata så?

Om skjutningarna i Malmö är av rasistisk karaktär vet vi ju faktiskt inte ännu. Jag tror det lika gärna kan vara en invandrare själv som har helt andra motiv. Men eftersom de beskjutna har invandrarbakgrund är det såklart det första man misstänker. Det är såklart praktiskt att kunna jämföra med en tidigare brottsling. I detta fall Lasermannen. Jan Olsson som var profiler för Lasermannen har försökt sig på en profil även här.

Skytten gillar uppmärksamheten

Han är ute efter invandrare, men eftersom han ofta slår till i områden där många invandrare bor så kan det även vara en tillfällighet.

Han är rimligtvis i 30-årsåldern.

Han agerar ensam.

Han kan lika gärna vara en svensk som en icke-svensk med rasistiska motiv.

Han har förmodligen ett kriminellt förflutet, eftersom han har tillgång till vapen.

Han gillar den mediala uppmärksamheten.

Han är försiktig och vill inte bli observerad.

Så går han tillväga vid skjutningarna

Han skjuter från mörkret.

I flera fall väljer han ensliga platser som är lätta att fly ifrån. Ofta finns det ett buskage eller en park i området.

Vid vissa tillfällen häckar han i mörkret i väntan på ett tänkbart offer (som vid busshållplatserna), i vissa fall väljer han ut ställen där han vet att det finns offer (som vid hamburgergrillen och det nattöppna gymmet).

Samtliga 15 fall har utförts tidigast den 10:e i månaden. Det kan antyda att han får tillgång till pengar ett visst datum, eller att något annat speciellt sker en viss tid i månaden.

Han har god kännedom om områdena han slår till i: Han vet att det finns ett gym på en särskild plats och han vet att dörren brukar vara öppen på baksidan av hamburgergrillen.



I Malmö skickas falska sms bland ungdomar. Sms:en varnar folk från att gå ut och är undertecknade "polisen". Polisen klargör att det inte är dom som skickar ut sms, men kanske det borde vara det. Jag skulle då försöka hålla mig inomhus även om jag inte har invandrarbakgrund. Liksom med våldtäktsfallen hemma i Örebro känns det inte direkt säkert oavsett vem man är, eller var man är. Skillnaden här är väl också den att det inte direkt hjälper om man är flera eller håller sig borta från mörker. Det är ju gärningsmannen som behöver mörkret och skjuta kan han ju uppenbarligen göra mot flera.

Ja, läskigt är det oavsett vem han är eller vilket motiv han än har. Malmöskjutningarna har helt tagit fokus från NE och våldtäkterna i Örebro. Som Örebroare vill man ju såklart veta vad som händer. har man kunnat koppla NE till flera fall. Hur jobbar de? Men icke... det är tyst som i graven.

Åter till mig. Ska jag springa, ska jag powerwalka eller ska jag hålla mig inne. Det regnar inte nådigt ute, men med tanke på mängden godis jag drog i mig igår behövs nån form av extra kaloriförbränning. Jag tar en
kopp kaffe till och funderar vidare.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: