Sunday, January 23, 2011
Foskning på det självklara
Ibland undrar jag verkligen hur forskare väljer sina ämnen. Jag hoppas verkligen att det låg nåt större bakom professor Alan Penn vid University College Londons forskningsrapport, men vad han har gjort är studerat ett IKEA i London och kommit på nåt häpnadsväckande... eller inte va? Det handlar om IKEAs labyrintsystem för att ta sig igenom butiken. På så sätt tvingas kunderna att ta den snitslade vägen genom hela varuhuset, och på så sätt handla mer än man tänkt sig.
IKEA's informationschef menar att så inte är fallet... labyrinten är till för att visa tips och idéer på inredning för kunderna. Det är säkert inte lögn att det är så, men visst är det för att man ska handla mer. Att tro nåt annat är ju naivt. Genom att följa banan gör de säkert att man inte missar något och risken är otroligt stor att du stoppar nånting i påsen eller kundvagnen som du inte tänk köpa från början.
Vad jag finner mycket märkligt är att man nu skriver om det som om det vore nåt revolutionerande att professorn "kommit på" detta. Ett stort fett DOH till den.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment