Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Näthatet

Sunday, January 23, 2011

Näthatet

Nu debatteras näthatet i media på nätet. Det hela började tydligen med att Marcus Birro skrev en krönika om fördomar, han fick taskiga kommentarer och valde till sist att sluta Twittra.

Jag förstår inte riktigt. Birro, Skugge och liknande skriver ju för att provocera. De tar upp ämnen som folk har åsikter om. Antingen håller folk med eller så blir de förbannade och sparkar bakut. Tror dessa provokatörer att de bara ska få hyllningar? Och varför skriver de i sånt fall provocerande?

Nu är det ju som så att många kommentarer är onödigt larviga "Du förtjänar inte ens att våldtas" och ”Brinn i helvetet” är både meningslösa och onödiga, men knappast nånting att ta åt sig av och sprara i hjärnans hårddisk. Det tycker man väl att dessa författare borde inse.

Folk har alltid haft åsikter om provokatörerna. Det är bara det att det är lättare att visa det nu. Pratar Birro på radio kan ni ge er fan på att folk sitter och svär om honom runt om i stugorna. Men det finns inget kommentarsfält att skriva ner det i. Det gör det på en blogg så folk tar sig möjligheten att göra det. Vissa... som Ebba Von Sydow väljer att stänga av funktionen att låta folk kommentera. Det är ju ett alternativ, men anska tråkigt tycker jag.

Skriver jag nånting i min blogg... en åsikt om något som jag vet folk kommer ha åsikter om (för visst är det ju så att dessa människor vet att de provocerar... det är ju deras grej) vill jag ju höra dom. Jag vill inte bara höra från anhängarna hur bra jag är. Dessa kommentarer ger ofta inget annat än en bra känsla hos den som skriver, medan en negativ kommentar ger nånting mer. Den ger en möjlighet att fundera vidare. Sen är det såklart inte de negativa onödiga kommentarerna som ovan som fungerar så. De är bara onödiga, men likväl finns de där. Vad jag menar är att om man stänger kommentarsfunktionen får man ju inte heller folks vettiga kommentarer. De löjliga, onödiga, idiotiska kommentarerna är väl bara att ignorera. Birro kan jag förstå att han tar åt sig... han är ju en sån självstämplad deppig person som inte är logisk på nåt sätt eftersom han själv vill uttrycka åsikter om andra, men inte kan ta nåt själv, men de andra... blir de verkligen så ledsna? Eller är det bara ett pr-trick att tala ut i pressen om hur ledsna de blir av de nedlåtande kommentarerna? Jag tror det senaste.



Image and video hosting by TinyPic

No comments: