Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Uteslutande 40 grader

Friday, February 04, 2011

Uteslutande 40 grader

Svenskarna tvättar i för låga temperaturer. För att bakterierna ska dö bör man tvätta i minst 60 grader och sedan torktumla hett. Åtta av tio svenskar tvättar i för låga temperaturer för att bakterierna ska dö. Anledningen är att man vill vara rädd om miljön – men resultatet blir att våra kläder är så smutsiga att de kan vara en hälsofara.

Öhh, miljön? Inte va? Jag tvättar alla mina kläder i 40 grader av två skäl. Ett: kläderna klarar inte mer. Usel kvalitet kallas det. har man inte råd att handla en t-shirt för 500 spänn får man gott nöja sig med 40 grader om formen ska behållas något sånär. Och tumla? Out of the question. Två: Slänger jag alla kläder i samma maskin slipper jag tvätta flera och därmed sparar jag en massa tid och löpande i trappan tre våningar under en tredjedel av en dag.

Så, tills det att jag vinner en miljard och har råd att köpa dyra kläder eller det att lågpriskedjorna förbättrar kvaliteten på kläderna kommer jag fortsätta att gå omkring som en enda stor bakteriehärd.

Image and video hosting by TinyPic

6 comments:

Jimi said...

Att dyra kläder automatiskt skulle vara mer hållbara håller jag inte riktigt med om. Förra våren köpte jag en tunn, fin långarmad tröja i Paris, för runt 2000kr, vilket kändes dyrt, åtminstone för mig. Efter bara några månader upptäckte jag ett litet hål (ca 2mm) i brösthöjd, och för några dagar sen märkte jag att min armbåge syntes genom ett ca 2cm stort hål där.

Märkligt det där att man inte kan tillverka snygga tunna mjuka kläder som tål 60-90 graders tvätt och torktummling. Utan att de ska kosta skjortan så att säga.

Hannastacia said...

Oj, 2000! ja, då tycker man ju verkligen det ska hålla.

HDR-fotografen said...

Hur länge överlever bakterier i torra kläder är nästa fråga?

Hannastacia said...

Ja, det kan man ju undra. Funderar du på att inte tvätta alls eller? Egentligen är det nog oväsentligt eftersom det hela tiden kommer nya.

HDR-fotografen said...

Tanken var snarare den att, iaf inte jag, använder kläderna omedelbart efter en tvätt. Eftersom de flesta bakterier på torr yta dör borde det inte vara helt främmande även i kläder, under förutsättning att organiskt material försvunnit eller decimerats.

Hannastacia said...

ja, men ser man på... då kanske vi faktiskt inte behöver tvätta kläderna alls utan bara hänga dom så blir de självdecinfekterade.