Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Ghost - Opus Eponymous

Thursday, February 03, 2011

Ghost - Opus Eponymous

Vem har inte hört talas om Ghost idag? Öhhh, jag till exempel. Eller ja, nu har jag ju det, men inte innan, vilket tydligen är helt otroligt. Och lite otroligt är det väl kanske, med tanke på att jag antagligen känner grabbarna i bandet. Jag säger antagligen eftersom medlemmarna i bandet är ytterst hemliga, "en grupp namnlösa vålnader", men efter lite forumsurf tror jag att jag har en ganska god aning.

Vad är det för band då? "De dyrkar djävulen och gömmer sig bakom dödskallemasker." är Aftonbladets beskrivning. Inte alls överdramatiserat. Inte alls en image. Det är otroligt smart det de gör. Det är först och främst ett smart drag att skapa en mystik kring vilka de är. Slipknot gjorde det och lyckades få folk att lyssna på deras musik bara för att de var nyfikna och på så sätt fick de även folk som inte lyssnar till den typen av musik normalt att få upp ögonen för dom. Att sedan vara  uppseendeväckande och säga att man prisar djävulen är ju ännu smartare. Här får de med sig dels dom som av nyfikenhet vill höra hur satanistisk musik låter och som blir överrumplande över att det faktiskt låter som bandet de själva gillade i 70-talet sköna psykedeliska rockmusik och dels de som blir förskräckta och skriver i tidningen och fördömer galenskapen. Att sedan Lars Ulrich twittrar om dom gör ju inte saken sämre på nåt sätt.

Hur som helst har de varit nominerade till både Grammis och P3 Guld, och på fredag kan de kamma hem priset för bästa hårdrock/metal på Manifestgalan. 4 plus i Aftonbladet, 5/6 i SVD och 4 getingar i Expressen.

Musiken då... hur låter den. Vänta er inte nån snabb norsk skogsmetall, inte heller något mörkt growlande. Nä, skönsång och tydliga melodier. Recensenter hänvisar till Witchcraft, Graveyard och Black Sabbath
 
Lyssna och förvånas:



Ghost – Opus Eponymous

Själv tycker jag det är ganska tråkigt och menlöst.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: