Har ni sett SJs nya reklamfilm? En kille och en tjej sitter på sin första dejt och pratar och sen frågar tjejen var han jobbar. Killen börjar slingra sig och vill inte berätta. Säger att det är för personligt. Sen kommer det upp en skylt där det står att han jobbar på SJ och sen nåt om deras "förbättringsprogram". Jag förstår poängen i reklamfilmen, de vill såklart visa på att de gör nåt åt saken och är duktiga, men jag tycker de misslyckades ganska fatalt. Istället visar de hur läget faktiskt ÄR för deras anställda idag. Vem är stolt idag att de jobbar på Statens Järnvägar? Det känns som de gör narr av resenärer och av sina anställda.
Kollar man på SJs förbättringsprogram påstår de att de redan åtgärdat en drös med grejer. T.ex:
Alla X 2000 har fått nya hjulaxlar, hjul och skydd för att klara vintern bättre.
Det har väl inte fungerat jättebra va? Jag märker i alla fall ingen skillnad och det lär väl dröja innan vi ser siffror. De brukar ju väntas ut med sådan redovisning så pass länge så folk "kommit över det".
Nya metoder hindrar toaletter, vattensystem och parkeringsbromsar från att frysa.
Hmm, ja de kanske inte fryser, men man kan fortfarande åka med samma tåg med två veckor mellanrum och se samma toalett "ur funktion".
Vi har en ny avdelning som ansvarar för att lösa kundernas situation under trafikstörningar.
Var finns den avdelningen och varför märker man inte av deras jobb?
Förbättrad trafikinformation.
NJA! På vilket sätt då? När jag stod på stationen förra fredagen var informationen EXAKT samma som tidigare. Dvs, ingen annan än att det stod på tavlan när tåget väntas anlända (vilket inte stämde alls om man följde station för station på webben samtidigt) och att de ropade ut att tåget var försenat då och då. Vad man vill höra är varför och vad som väntas... och framförallt... vad man ska göra. Hade jag inte själv vetat om att det gick ett annat tåg som kunde ta mig fram och kollat upp detta tågs försening på min mobil hade jag nog inte kommit från stationen alls den där dagen. Dessutom såg damen i luckan ut som ett frågetecken när jag ville byta min biljett.
I samband med störningar bjuds resenärerna på mat och dryck.
Låter konstigt att man skulle klara av det på dubbeldäckarna de nu satt mellan Stockholm och Göteborg där konduktören inte ens kommer runt och kollar biljetten. Restaurangvagnen har på dessa tåg dessutom bytts ut mot automater som sällan eller aldrig fungerar.
De stora stationerna har förstärkts med floorwalkers och kundtjänstpersonal.
Vad räknas till de stora stationerna? Stockholm (såklart), Göteborg och Malmö då? Detta är en bra åtgärd, men det behövs på flera stationer. Örebro anser jag i alla fall är en relativt stor station.
Nä, SJ måste jobba hårdare med sina insatser, för de gör ingen nytta om de inte gör nån skillnad. Eller så släpper de greppet om järnvägen helt enkelt. De andra tågbolagen klarar ju sin uppgift så mycket bättre, vilket är lite konstigt om man nu ska skylla på vädret.
3 comments:
X2000 har inte fått några nya axlar, däremot lokdragna vagnar....
Ja man får välja. Det är inte klokt att ta betalt och samtidigt kan man inte ta bort SVT ur programutbudet. Det är som att man kör bil men betalar en brukaravgift till SJ (utöver skatten) för att det ligger en tågstation i närheten.
För mig så får dom gärna lägga ner hela SVT, jag vet att jag inte skulle gråta en tår.
Det var väldigt länge sedan så SVT var okej, det var med dom gamla TV journalisterna och när dom sände Trafikmagasinet på 80 och i början av 90-talet.
Det är ju bra att SVT play finns exempelvis, men den hade dom kunnat göra om till en betaltjänst för alla som är intresserade tycker jag, den måste ju inte vara gratis.
Post a Comment