Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Krönikor

Sunday, May 02, 2010

Krönikor

Innan jag kommer till vad detta inlägg ska handla om måste jag bara kommentera att:

...om man uppmanar folk att deklarera på nätet får man väl se till att det funkar. Just nu är det tydligen trubbel på linan. Jag kan ju tycka att det är lite onödigt att vänta till sista stund, men tydligen är det över 500 000 som tycker det är prick vad man ska göra.

...Martin Timell är med på min bana när det gäller att tycka om Laila och Niclas husbygge. "Aldrig i helvetet och inte ens då", är hans kommentar om ifall han tycker det är rätt. Den kommentaren var bra, så den tänker jag sno (mhooohahah).

... syskonen Kardashian ska designa badkläder. Kim Kasdashians nylle ser man banne mig på Aftonblarran och Expressens sida varje jäkla dag, men VEM ÄR HON? och vilka är hennes syskon? och varför är de så jäkla intressanta?

Och nu till ämnet:

Jag har spenderat lite tid under kvällen med att läsa krönikor på Aftonbladet. Det ska jag göra mer i framtiden för det är både intressant, roligt och sorgligt. Jag begränsade mig till att endast läsa de av människor jag vet vilka de är... annars blir det ju inte lika kul, en del av det som skrivs är ju nämligen endast bra om det är kopplat till den person som skrivit.

Robert Aschberg inleder en ny mustaschkamp och berättar i sin krönika om hur han förlorat tre nära vänner i lungcancer och själv fått beskedet att han hade det (vilket det inte visade sig vara). Robban skriver bra... riktigt bra faktiskt. Alex Schulman orkar jag inte ens läsa... hans krönikor är säkert som hans blogg och är det nåt jag byggt upp ett hat mot är det mamma- och pappabloggar... de kommer väl snart ta över hela internet. En människa, för mig lika känd som systrarna Kasdashian är Ronnie Sandahl. Hans krönikor handlar i princip inte om nånting världomvändande alls, inte alls som de andra om de mest diskuterade ämnena just nu, men ändå är de så intressanta att man inte kan sluta läsa. Han ser ung ut.

Roligast av dom alla är Jan Guillous krönika om mediadrevet. han tar upp Tiger Woods otrohetsaffär och alla skriverier om kungahuset. Eftersom Guillou själv skriver för Aftonbladet är det såklart Expressen som får ta mest stryk, men vad gör det när han skriver så bra om mitt hatobjekt numero uno Johan T. Lindvall:

För till det här spelets regler hör att ingenting behöver vara särskilt sant. Särskilt inte om det gäller kungafamiljen, eftersom man där tillämpar policyn att inte hålla på och dementera vartenda skvaller eftersom det skulle bli en heltidssyssla. Alltså är det fritt fram. Särskilt för Expressen, som städslat en lögnare i journalistförklädnad, dock med fläskkotlettfrisyr, vid namn Johan T Lindwall.

Men den som skriver allra bäst är min gamla klasskamrat (både som barn i Kumla och senare på gymnasiet i Örebro faktiskt) Natalia Kazmierska. Jag är både imponerad och fascinerad över hennes vokabulär och fyndighet, för jag minns henne inte riktigt som så frispråkig. Hon minns henne som ganska tyst och lite blyg, kanske minns jag fel, men jag gillade henne starkt redan då. I ren avundsjuka önskar jag hade blitt så duktig som hon.


Krönikor har väl egentligen ingen direkt funktion... men de är bra tidsfördriv och har lite mer djup än bloggarna... annars är det väl egentligen samma sak förutom att de skrivs av folk som fått titeln krönikör.



No comments: