Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Tant Elisabet Höglund

Saturday, February 13, 2010

Tant Elisabet Höglund

Jag har en idé om vad det är... de här med åldersrasismen mot äldre kvinnor på TV. En äldre kvinna idag ser ofta ganska piffig ut. Snygg i håret, snygga kläder o.s.v. Lever de dock inte upp till den energin de visar visuellt, blir de inte bra. Gubbarna däremot ser ganska tråkiga och opersonliga ut i sina kostymer och då stämmer utseende och agerande överens.

Jag har sagt det förr och jag bara måste säga det igen. När det gäller just Elisabet Höglund var hon faktiskt helt enkelt inte bra som programledare i Förkväll. Det var inte hennes typ av program. Jag tror faktiskt inte hon sa en enda mening utan att staka och det lät ideligen som om hon inte visste vad hon pratade om. Inte alls samma flow som när hon leder samhällsdebatt. Jag säger inte att åldern inte spelade in, men främst var hon för tråkig.

Men Elisabets anklagande om åldersrasism har slagit igenom och nu är det "bestämt" att det var just det allt handlade om. Övriga åldrande kollegor på TV4 går ut för att klappa henne på axeln. Bland annat Malou von Sivers, min absoluta värsta programledare nånsin. Och vem är hon att klaga? Hon har ju för sjutton ett helt eget program... som dessutom är helt och hållet urkass.


Som vanligt missar jag när allt sensationsartat händer. David Hellenius gjorde sig visst lite rolig på Elisabets bekostnad igår i Let's dance:

Hellenius skulle presentera nästa dansare och läste från ett manuskort.
– Gå ut genom den svarta bakdörren och lås. Ta en lång timeout. Ring inte oss. Vi ringer dig. /TV4.

Efteråt höll David Hellenius upp manuskortet och tv-tittarna kunde se att det stod ”Förkväll” på baksidan.

Skämtet misslyckades... ingen skrattade. My guess är att ingen vågade eftersom ämnet är så "känsligt" just nu. Roligt eller ej, är jag imponerad över Davids guts att ens dra skämtet.

Jag tycker det börjar bli dax att lägga ner tjötet om åldersrasism nu. TV4 ska sälja och locka tittare och det är klart de gör vad som krävs för att göra detta. Lockar yngre programledare fler tittare (trots att tittarna påstår annat, vilket jag tror är lögn) är det klart de kör på det.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: