Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Moderata Fuskpartiet?

Monday, February 15, 2010

Moderata Fuskpartiet?

Det hela började i fredags... Stockholmsmoderaten Mats Rudin hade betalat medlemsavgiften för nya medlemmar han värvat - och uppmanat dem att rösta på honom i provvalet.
Mats Rudin avgick som riksdagskandidat. Sen kom uppgifter om att samma sak föregick inom flera distrikt. Det är nu ett 50-tal personer ska höras i den stora utredningen om misstänkt valfusk inom Moderaterna.

Jag hatar fusk. Fusk är som med dopingen... helt obegripligt. Liksom i sporten borde man vilja vinna för att man gör nåt bra, inte för att man genom otillåtna medel tar sig dit, vare sig det är preparat eller valsedlar. Och hur kan man förstöra så för alla runtomkring en. Man är ju inte ensam i ett parti och de andra, som jobbar och sliter som djur den lagliga vägen, drabbas ju lika hårt om inte ännu hårdare p.g.a några nötter som som tror man kan köpa allt för pengar. Korkat, pinsamt och förjävligt, säger partikollegorna och jag håller med.

Reinfeldt uppmanar folk att hålla isär rykten och faktiska regelöverträdelser och visst är det så. Ett rykte sprids och pressen får nys om det och vips valfuskar hela Moderata partiet. Hur mycket som är sanning vet vi faktiskt inte ännu, oavsett vad man har för åsikt om Moderaterna.

Vi får hoppas att det "stora utredningen" leder till fakta och slutar vara en massa misstankar. Lika illa som om Moderaterna skulle vinna tack vare fusk, är det att de förlorar på en grund av rykten och misstankar.

I have a story for you
Jag ska berätta för er hur det gick till i Örebro stad i min ungdom. SSU stod på stadens torg och ville locka ungdomar till sitt ungdomsförbund. Vi, ett gäng glada nyfikna tonåringar blev stoppade vid tältet och fick skriva på nåt papper om att vi ville ha lite mer information om förbundet. Helt plötsligt var vi alla medlemmar. Jag brydde mig inte så mycket om det, men efter ett tag var det en snubbe vid namn Björn Sundin som började ringa hem till mig. Vem var det? Vad ville ha mig? Det visade sig vara orföranden i SSU som ville locka mig till möten. Jag tackade nej och bad om att få avsluta mitt ej medgivna medlemskap och det skulle han göra. Men inbjudningar, information och medlemsbrev fortsatte komma. OCh Björn ringde igen... och igen... och igen. Varje gång bad jag om att få gå ur. Samma sak hände flera av mina vänner. Tillslut... efter många år, fattade de galoppen. Senare blev de påkomna med att fuska med sina medlemslistor för att få bidrag till föreningen. Fusk? Abso-fucking-lutley!

Så... kanske skulle man ta och kolla upp Mona och hennes röda vänner med när man ändå är igång. Det är väl ganska stor sannolikhet att detta förekommer där med.


Image and video hosting by TinyPic

1 comment:

Björn Sundin said...

Jag kan självklart inte ta ifrån dig din bild av vad som hände men kan bara konstatera att vi faktiskt var noga med att man kryssade i "vill bli medlem" för att vi skulle skriva in medlemmar. Sedan hände det - tyvärr rätt ofta - att vi lät folk vara kvar i registret trots att de inte betalade avgiften. Men att vi skulle skriva in dem som kryssade i "vill ha mer information" är ju en helt annan sak.

Jag kan bara beklaga att du kände det som att vi fortsatte tjata trots att du ville gå ur - men att jag skulle ringt gång på gång på gång trots att du sagt att du ville gå ur kan helt enkelt inte stämma. Jag/vi hade fullt upp med att ringa till dem som faktiskt var aktiva...

För övrigt så är ju SSU numera det enda ungdomsförbund som rensat sina register ordentligt - hur mycket det fuskas i de andra törs jag inte ens spekulera i. Och inom det socialdemokratiska partiet är vi nästan väl hårda på att stryka dem som inte betalar avgiften varje år (på det sättet gör ju andra partier det enklare för sig genom att helt enkelt inte ha någon medlemsavgift...).