Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Osäkra säkra kort

Monday, February 15, 2010

Osäkra säkra kort

Det är såklart bara en tidsfråga, som med allt annat, innan hackers kommer på hur man ska fixa och trixa för att komma åt dina surt förvärvade stålarsch trots chip som skulle gölra kortet superdeluxesäkert. För det går... it-forskare har redan gjort det.

– Det här kan bli väldigt dyrt för bankerna och de måste hitta på något snabbt. Förhoppningsvis går det att uppgradera de kortläsare som redan finns, säger John Wilander, säkerhetsexpert.

Visst kommer det bli dyrt, för när de uppdaterat alla kortläsare, har hackarna redan kommit på hur man ska hacka dom också, och så vidare och så vidare. Det finns ingen hejd på vad de värsta hackarna kan göra.

Jag använder aldrig annat än kort och har inte gjort på flera år. Till och med på den tiden när det var krångligare att betala med kort, envisades jag med... av den enkla anledningen att jag alltid glömde ta ut cash och med kortet behövde jag ju aldrig tänka på det. Har jag av nån anledning kontanter idag, blir de oftast liggandes i plånboken bra länge innan jag helt plötsligt hittar dem. Man vill att alla ska gå över till att bara använda kort och sluta betala med kontanter. Kan man erbjuda en helt säker lösning skulle det nog tillslut gå, men när inte ens det säkraste är säkert tror jag det blir svårt.

När vi var ute och åt förra lördagen kom kyparen fram till bordet med chipläsaren och man såg all hantering av kortet. Så kanske det varit ett tag, men jag äter ju aldrig ute så jag har inte sett det förut. Känns ju säkert. Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel, ger tips om att skrapa bort CCV-koden på baksidan av kortet, men jag måste starkt avråda från dett aom du inte har bra sifferminne. Du måste ju nämligen lämna denna på många ställen när du ska betala med kort, t.ex på nätet.

Vi kommer aldrig få en helt säker pengahantering. Det är bara att inse faktum.

Image and video hosting by TinyPic

4 comments:

Anonymous said...

äh .. hela den här nyheten är bullshit för att snabba på folks intresse för vchip-teknologi.

Hittills har man inte presenterat en rad med användbar information som påtalar varför denna "nya" metod att hacka kort skulle vara enklare än den gamla. Tvärt om, det jag läste på forskarnas hemsida var att ens kort behövde sitta i en terminal som hackern samtidigt bevakar med sin egen dator. Extremt avancerat, riskfyllt och bara en handfull individer i europa som har möjligheten att genomföra detta..

Hannastacia said...

Nu ja, men det är bara en tidsfråga innan de kommer på hur de fixar det utan terminal.

Anonymous said...

Nej, det är inte bara en tidsfråga eftersom kortet måste sitta i terminalen när hackern kapar kortet.

Hannastacia said...

Vad jag menar är att de kan komma på andra prylar... som att det kapas i bankomaten som med remsan eller på affären osv. Just nu behövs terminalen.