Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Inskomstgarant... FNYS!

Wednesday, February 17, 2010

Inskomstgarant... FNYS!

Ta från konstnärerna....
Inkomstgaranti för konstnärer är bland det sjukaste jag hört! Varför ska de ha garanti på inkomst? Vad gör de som är så mycket bättre än allt annat? Jag kan till och med sträcka mig så långt som att säga inte ett skit!

Visst, vi ska bevara kulturen och tavlor har mycket historia och värde och blablabla, men vi behöver inte konst! Det finns ingenting i konst eller med konst som är viktigt för människans överlevnad eller som får jorden att snurra. Så varför ska just dom få pengar även när de inte jobbar? Och vem fan bestämmer vem som är konstnär förresten?

Att en konstnär inte kan få inkomst på egen hand beror inte på ett dugg annat än att ingen köper hans/hennes konst... den är helt enkelt inte tillräckligt attraktiv eller bra för att nån vill ha den. Och varför ska man då få pengar? Ta istället en sjuksköterska som exempel (ja, just eftersom jag är det). Säg att det råder brist på jobbi Sverige. Hon/han är lika bra även om det inte finns jobb. Det handlar inte om bristen på skicklighet eller förmåga att sälja sig som med konstnären, men finns det inga jobb att utnyttja skickligheten i, då får hon/han heller inga pengar. Men en konstnär jo, den får pengar ändå, även om bristen på inkomst beror på att dålig förmåga att producera. Ingen logik utan rent vansinne. Jag blir så arg så jag kokar.

... Och ge till de funktionshindrade.

Tänk om man kunde ta dessa pengar och ge till de stackare som nu blir utan sjukresa till vården. Jag har ju diskuterat detta förut, men tar det igen. Det råder nya ordningar för sjukresor. De betyder kort och gott att vem som helst inte kan "beställa en billig bulle" till och från vården. Låter hårt, men det är prick så det varit. ALLA patienter får en gratis resa med kollektivtrafiken inklusive anslutning om de har långt till hållplasten, men tidigare har man kunnat ringa och säga att man inte pallar det och istället fått en taxi för en egenkostnad på typ 100 kronor. Perfekt ju. Nu... inte så generöst. Det ska mycket till för att du ska få en sjukresa och det är helt rätt enligt min mening.

Fallet med Anneli och hennes dotter är egentligen helt rätt med. Hon ska inte ha nån sjukresa. Hon är fullt kapabel att åka kollektivt. Problemet här var att hon tidigare fått taxi och inte visste om de nya reglerna. Det är ju synd, men det har stått i tidningarna om detta och hur skulle man annars informera? Det står även i landstingskatalogen. Man kunde kanske varit lite schysst i detta fall, men ska man vara det i alla liknande fall är vi snart tillbaka på ruta ett.

Självklart drabbas även de som behöver sjukresa. En grupp är funktionshindrade. Det är tragiskt att allt sånt här även ska drabba de som behöver och man bör nog se över och uppdatera reglera igen, för det funkar inte riktigt bra. Dock är det ju så att det måste till drastiska åtgärder för att korrigera den överkonsumtion av sjukresor vi haft.

Nu måste jag hitta på nåt som kan lugna mig lite. Jag blev så förbannad över detta med de stackars konstnärerna som tycker synd om sig själva att det brinner i ansiktet. Is bitte.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: