Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Fallet Catrine Da Costa

Friday, February 19, 2010

Fallet Catrine Da Costa

Catrine De Costa

När jag var liten berättades det på nyheterna om att man hittat en halv kvinna styckad i småbitar i en svart plastsäck. Efter några veckor hittades resten av bitarna av Catrine Da Costa. Jag var 4 år, men när jag ser bilden på Catrine minns jag fortfarande hur rädd jag var. I vårt grovkök i huset i Kumla förvarade vi smutstvätten under diskbänken och jag minns att jag absolut var övertygad om att jag skulle hitta kroppsdelar där när jag drog undan skynket. Speciellt såg jag framför mig hur jag stoppade in handen där och fick tag på en arm. Utöver det trodde jag att det låg ett avhugget huvud i en svart säck någonstans ute i trädgården. Detta plågade mig länge och jag drömde mardrömmar om det.

Trots detta och kanske för att jag var så himla liten, har jag aldrig på riktigt hört talas om fallet. Jag har sett bilden på Catrine många gånger, men att två läkare, som med största sannolikhet är helt oskyldiga, fick sina liv förstörda i samband med detta hade jag inte nån koll på.

Så... jag reserverar mig för eventuella feltolkningar och missar, men jag blev intresserad av att ta reda på mer i onsdags när jag såg Efterlyst och Leif GW Persson påpekade vilket uruselt jobb polisen gjort och hur fruktansvärt det var att dessa två män fått sina liv förstörda. Och historian är horribel. Det var 1988 två läkare i trettioårsåldern (obducenten och allmänläkaren) åtalades för ett fyra år gammalt styckmord på en 28-årig prostituerad kvinna. Ett barn på 18 månader ska ha varit huvudvittne genom sin mor och haft vad som visade sig vara blöjexem och inte alls tecken på sexuella övergrepp.

Eftersom det inte fanns några övertygande bevis friades läkarna från mordåtalet, men som eftergift för den upprörda opinionen förklarade tingsrätten i domskälen, att läkarna överbevisats om att ha styckat kvinnans kropp. Varför de skulle göra det om de inte mördat henne begriper inte jag och det tror jag ingen annan gör heller. Domen ledde i alla fall till att de 1989 blev av med sina läkarlegitimationer. Påståenden i domskäl inte får överklagas, så det var det.

Polisen misstänker numera inte längre läkarna för något brott och dessutom har bortglömd teknisk bevisning mot en okänd gärningsman kommit i dagen. Trots detta har domstolarna vägrat att ompröva den påstådda bevisningen mot de två läkarna.

De två läkare som tidigare misstänkts för styckmord på Catrine da Costa får inget skadestånd från staten, som de hävdar har förstört deras liv. Ingen av dem har kunnat arbeta som läkare sedan slutet av 1980-talet. Den så kallade obducenten är förtidspensionär och hans före detta kollega allmänläkaren är arbetslös och utförsäkrad. Dessa två män har bägge genomgått en lång läkarutbildning som skulle säkra deras ekonomiska framtid för alltid. Men så blev det ju inte.

I princip ett helt land är övertygade om läkarnas oskuld, men ändå ska de inte få en nickel i ersättning för det helvete de fått genomgå. Istället får de nu betala statens rättegångskostnader på drygt 310.000 kronor. Låter ju helt vettigt.

Image and video hosting by TinyPic

6 comments:

mamsen said...

Konstiga minnen du har gumman, vi förvarade inte smutsvätten under diskbänken?????? Däremot hade vi korgar i tvättstugan, ok att det var en tvättho över men under diskbänken låter som vi var lite udda haha, och det kanske vi var när jag tänker efter, men smutsvätten var i tvättstugan, punkt.....

Hannastacia said...

Jag menar de där vita korgarna under tvätthon. Skitläbbiga

mamsen said...

Förstod vad du menade men det lät konstigt att ha tvätten under diskhon. Visste inte att du var så rädd där,att du som 4 åring ens reagerade över DaCosta, ja kära nån vad lite man vet om barn och vad de ser och hör.

Hannastacia said...

Jag visste ju inte vad det var då, men nu när jag ser bilden kommer jag ihåg de där med styckad i sopsäckar. Creepy.

mamsen said...

Creeepy är ordet, du kan ju inte komma ihåg, 4 år, aldrig, men är det så ska alla föräldrar vara på sin vakt, det man inte tror osv, ungar ser och ungar hör,hur unga de än är tydligen......

malin said...

Du borde lyssna på P3 Dokumentär om fallet. Väldigt intressant. Vad jag förstår kom man fram till att dessa personer med största sannolikhet hade styckat kroppen, vilket ledde till antagandet att de även hade mördat henne. Hursomhelst bor den s.k. obducenten sedan många år i min hemstad och ska enligt utsago se "väldigt äcklig ut". Är inte det bevis nog vet jag inte vad som är.