Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Fritt vårdval

Monday, August 24, 2009

Fritt vårdval

1 oktober införs Fritt vårdval i primärvården i Västra Götalandsregionen. Valen har "syfte att öka patienternas valfrihet och underlätta för vårdgivare att etablera sig i primärvården med offentlig ersättning". Jag är fruktansvärt dåligt insatt och ärligt talat trodde jag faktiskt man hade rätt att välja in vårdcentral redan i dag, trots att man är tilldelad en efter vart man bor som grund. men det är väl kanske det privata som är skillanden.

Jag minns att vi under mina första år i Örebro fick välja husläkare och hamnade på Vasapraktiken som var privat. Det låg (ligger väl än tror jag) i en liten källarlokal på väster. Hemtrevligt och trevlig personal som tog hand om mig när jag bröt benet och fick nån halsböld i tidiga tonåren. Sen kom ett brev på posten om att det skulle kosta oss en miljard (avrundat neråt) att fortsätta va "kunder" hos dom, så vi återgick till gamla sketna landstingsvårdcentalen och där har jag inte varit många gånger i mitt liv... i alla fall inte sen jag fick diagnosen giftstruma av en läkare bara genom att han tryckte på halsen på mig när jag sökte för förkylning och halsont. Jag hade ju såklart inte struma, men livrädd vart jag ett tag... jag hade svullna halsmandlar, och där och då försvann mitt förtroende för primärvården och slipper jag håller jag mig undan.

Vart en liten avstickare där, men vad jag funderade på var om det är så det kommer bli igen... att man får gå till de mysiga små privata stugorna och träffa lugna runda doktorer som orkar med sitt jobb för de har rimliga arbetsvillkor? Då är jag helt på!

Sjuksköterskor kan höja sin lön mellan 5- och 7000 kronor i månan på att byta arbetsgivare med det nya systemet. Hela 65 nya vårdcentraler att välja på. Kan ju göra jobbet lite mer spännande och framförallt givande. I Örebro finns ett ställe som heter Österpraktiken, där förövrigt min gamle läkare från Vasapraktiken Sven Lönnberg jobbar idag. Landstinget har hyrt in sig hos dom när de inte räckt till och jag var med nån där nångång. En vanlig villa, med vanlig inredning och privatklädd personal (inte de med patientkontakt såklart, men resten). Då tänkte jag att SÅ ska jag jobba när jag tröttar på akutsjukvården... kan jag dessutom höja min lön kanske det blir tidigare än jag räknat med.

No comments: