Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Hycklare! låt ungen raka benen för sjutton

Friday, May 27, 2011

Hycklare! låt ungen raka benen för sjutton

Känner du nån som inte rakar sina ben när det blir väder nog att visa dom? Jag tror jag kan räkna upp en eller två, men det är extrema människor som gjort det till en grej... med andra ord de är uttalade butchflator.

Gillette... de stora rakhyvelföretaget satsar på att marknadsföra Gilette Venus med orden: Hitta gudinnan i dig. I sin kampanjs lägger de upp tips för rakning med en del för nybörjare. Bland annat står det:

”Vissa tjejer börjar vid 10 års ålder, andra vid 12 eller 16.”

Och ojojoj, vad folk blev upprörda. De menar att Gillette uppmanar unga flickor att raka sig för att sälja rakhyvlar. Andra tycker det är skönhetshets. På aftonbladet skriver Åsa Erlandsson om bojkott och anklagat Gillette för att vara idealskapande.

Vilka jävla hycklare! Åsa rakar med största säkerhet benen. Varför skulle hennes dotter inte kunna göra detsamma bara för att hon är 10 om hon har hårväxt på benen som stör henne? Jag kom själv i puberteten i 10-års åldern vilket var otroligt jobbigt. Nu var inte hårväxt på benen mitt största bekymmer utan det var små toppiga byst s.k tonårsraketer (som sedan stannade på den nivån, men är på väg mot landning), men hade jag kunnat fixa mitt problem så lätt som med att raka mig hade jag gjort det på nolltid och sluppit en massa onödigt lidande och försök att komma på ursäkter att inte vara med på gympan.

När jag läser tipsen, som finns både för mammor och för döttrar tycker jag inte alls de låter tokiga. De framhäver att mamma och dotter ska prata med varandra och tillsammans komma fram till när det är dax att börja och hur de ska göra. För börja kommer dom ju göra. Jag kan inte någonstans se att det står att mamman ska uppmana sin dotter till rakning.


Finns det något dokumenterat farligt med att raka benen? Vad jag vet har det inte kommit några rapporter om cancerrisk eller liknande ännu i alla fall (även om det säkert kommer). Vad gör det för skada om tjejerna börjar när de är 10 (i de fall det behövs) eller när de är 15? Kommer de som börjar vis 10 vilja spruta in Restylan i läpparna mer än de som började senare? Blir man bättre människa av att vänta med att raka benen?


Gillette skapar inte idealet med slätrakade ben. Det finns redan för er som inte upptäckt det. Och det är inte ens ett ideal längre utan ett habitualtillstånd. Kvinnor förväntas raka benen annars är de ofräscha. Kvinnor vill raka benen. I alla fall vill jag det. Att inte tillåta sin dotter raka benen vid 10 års ålder innebär inte att de slipper skönhetshetshetsen som finns. De kommer inte bli mer idealtokiga än nån annan. De kanske skär sig lite mer eftersom de inte har lika stabila händer som någon äldre, men so be it. De kommer inte dö av ett skärsår.

När man inte har barn själv brukar man inte ha rätt att uttala sig om dom, men jag gör det ändå. När det kommer till barnuppfostran anser jag det logiskt att göra allt för att ens barn inte ska göra om samma misstag som man själv gjort. Vad som inte är logiskt är att försöka få barnen att undvika saker man själv gör. Det går inte att försvara varför ens unga inte ska röka när man gör det själv. Det kommer inte att bita. "Mamma säger det är farligt att röka, men hon gör det själv så det kan ju inte stämma". Samma sak med rakning av benen, fast utan aspekten att det är farligt.

En fråga till de arga mammorna runt om på Twitter och whatelse. Är ni villiga att vara "förebilder" för era döttrar och strunta i att raka benen en hel sommar för att er dotter inte ska börja? Nä, trodde inte det.   



Hence... ni är hycklare hela jäkla högen!

Image and video hosting by TinyPic

8 comments:

Anonymous said...

Bra skrivet! Alltid kul med någon som har förmågan att använda hjärnan till annat än att bara kopiera andras åsikter och upprepa dem som papegojor... :P

Mvh Per

Anonymous said...

Är du på riktigt?

Finns fan fler som inte rakar benen och som inte är butchflator.. geez.

Hannastacia said...

Klart det finns fler. Jag sa att JAG kan räkna upp en eller två. Men dju måste erkänna att det är få.

Anonymous said...

Det handlar ju inte om huruvida det är farligt eller inte. Det handlar om vad vi ger våra barn för ideal. Barn ska vara barn och när man är tio år ÄR man ett barn. Istället för att säga att det är ok att raka bort sin "generande hårväxt" som tioåring, bör man lära barnen att det är naturligt och okej att ha hår, även för vuxna. Sedan att flickorna eventuellt ändå kommer att raka sig när de blir äldre, är en annan sak. Då är dom mogna nog att fatta beslutet själva.

Är det ok om en sexåring vägrar gå utanför dörren utan smink? Är det ok att en åttaåring vill ha stayups under klänningen? Eller att en elvaåring går med högklackat och kortkort på stan? Nej, det är inte ok, eftersom att dom är barn. När man är tio år gäller samma sak.

// Mamma till elvaårig flicka

Hannastacia said...

Jag tycker faktiskt inte riktigt man kan jämföra att raka benen med stay-ups och kortkort eftersom det helt handlar om att spela på sin sexualitet vilket är något barn i den åldern inte borde göra... så långt håller jag med dig. Men då tar jag för givet att mamman inte gör det heller framför sina barn.

Poängen är väl den att Gillette faktiskt inte vad jag kan se UPPMANAR 10-åringar att raka benen. De tar upp hur man kan ta hand om frågan när den kommer.

Visst är man ett barn när man är 10, men man kan vara ett barn på väg in i övergången till att bli vuxen (i alla fall kroppsligt) och det är naturligt att frågan kommer upp. Barn är barn längre kronologiskt nu för tiden än vad man var förr och kroppen är inte riktigt i kapp denna förlängning av att vara barn.

LADY DAHMER | en fantastisk blogg som alla borde läsa said...

Problemet är att Gillette ens riktar sig till barn med budskapet om att det är en naturlig process att raka av sig håret. Att de använder sig av argument som "självförtroende" för att pracka på en norm på människor som är väldigt lättpåverkade.

Jag vill inte att min dotter får för sig att hon måste raka sin kropp för att duga. Jag vill att hon ska växa upp med vetskapen om att hon duger precis som hon är.

Om hon sen VÄLJER rakning som vuxen är en annan femma men hur fritt är valet egentligen när normen dikterar vad som är ok och inte?

(dessutom så ÄR det gillette som är ansvarig för det här idealet. Det var nämligen de som började marknadsföra rakartiklar till kvinnor nån gång under första världskrigets eftertid. De kom på att om de får kvinnor att tro att lent är bättre så kommer de tjäna dubbelt så mycket pengar som innan. Innan dess så rakade vi oss INTE.)

mvh
Natashja
(mamma som INTE rakar ett strå på kroppen men som även förstår att det är skillnad på barn och vuxna och på att det som är ok för vuxna inte alltid passar barn)

Pernilla Ericson said...

Hej,

kul att du har åsiktsstark blogg som väcker diskussion, vi ser gärna att våra artiklar diskuteras vidare i bloggvärlden. Dock: du har använt en bild med upphovsrätt Aftonbladet, den på krönikören Åsa Erlandson. Den har du ingen rätt att använda i din blogg.

Mvh
Pernilla Ericson
Avdelningschef Aftonbladet Wendela
pernilla.ericson@aftonbladet.se

Anonymous said...

Jag håller med dig i sak: det är ett jävla hyckleri av slätrakade mammor att yla i kör mot Gillettes reklamkampanj. Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger. Normen idag är att kvinnor med naturlig behåring är äckliga och ofräscha, eller "butchflator", som du kallar dem (oss). Alltså står inte valet mellan att raka eller inte raka, utan att bli betraktad som fräsch och attraktiv eller som ett icke-heterosexuellt äckel. Och visa mig den mamma som vill riskera att hennes dotter ska betraktas som äcklig. Jag tror inte hon finns överhuvudtaget.

Som vanligt är det kvinnorna som hårdast fördömer de kvinnor som inte följer normen. Sen kan det handla om att bära slöja, könsstympa sina barn eller raka benen - det spelar mindre roll. Kvinnans främsta plikt är att vara ren och därmed attraktiv, samt att inte sticka upp i eller ut från "det underbara systerskapet". Och just här, i vår så kallat upplysta tid, är hår som inte sitter på huvudet fullkomligt vidrigt på en kvinna men sexigt och maskulint på en man.

Jag (kvinna) har aldrig rakat benen, underlivet, arslet eller armhålorna. Jag ser det inte i första hand som ett "statement" - även om det har blivit det eftersom jag alltid får motivera VARFÖR - utan jag har helt enkelt varken tid eller lust att hålla på och mecka med mitt yttre i en sådan omfattning som krävs. Det innebär inte att jag tycker alla ska göra som jag eller att jag måste använda öknamn som "Barbiefitta" på mina rakade medsystrar. Mina döttrar rakar sig, exakt i vilken omfattning vet jag inte för det är inte min business och jag har aldrig behövt undervisa dem. Jag vill välja själv, utan att bli betraktad som äcklig och utan att få kommentarer från okända så fort jag går i kjol eller shorts.

Trots mitt "äckliga" kroppshår är jag gift (med en man!) och lever ett rikt och helt vanligt liv där jag inte är extrem i något avseende. Det trodde du inte var möjligt, va, Hannastacia? :)