Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Å, nej hon har en syster också...

Saturday, May 28, 2011

Å, nej hon har en syster också...

Ni vet Annika Dahlqvist? LCHF-monstret som kallar sig läkare, som påstår en massa konstiga saker utan vetenskapliga bevis och grinar när hon får kritik. Hon finns i en upplaga till. I form av Lena Olovsson.

Lena är Annikas syster och hon ska nu ordna ett sommarläger för överviktiga barn och undomar. Och gissa vad lägret går ut på? Jo, lära ungarna att äta enligt LCHF. Vilket jäkla vansinne. Lena driver en kursgård, LCHF Nolaskogs, där kursen ska hållas.


Sommarkurs för överviktiga barn och ungdomar 7-15 år

Under vecka 24, måndag 13 juni - söndag 19 juni, anordnar LCHF Nolaskogs en kurs speciellt riktad till överviktiga barn och ungdomar tillsammans med förälder.
Teoripass kommer att varvas med matlagning i mindre grupper. Under teoripassen delas barnen och ungdomarna upp i två grupper. En  barngrupp mellan 7-12 år och en ungdomsgrupp mellan 12-15 år. Barngruppen leds av Ing-Marie Belin, specialpedagog, från Örnsköldsvik. Ungdomsgruppen leds av Pia Colan, LCHF-kostrådgivare, från Åhus i Skåne.
Varje dag kommer Julia Ilke (se nedan) att leda pass med lekbetonad fysisk träning. Under 6 dagar på LCHF-kost och ny slags fysisk aktivitet kan nya vanor och intressen skapas!

Hittills är dock bara ett barn anmält och man kan ju hoppas att det håller sig så och kursen inte blir av.

Fler och fler äter enligt LCHF och många tappar vikt och mår bättre. Jag säger inte emot det och det har jag aldrig gjort. Det funkar säkert. Faktum är att de flesta dieter fungerar så länge man följer dom till punkt och pricka. Dock har flera av de jag pratat med som hållit på ett tag börjat gå upp igen. Effekten tycks alltså inte vara  för evigt och så är det ju ofta när kroppen vänjer sig.

Fettets effekter
Egentligen tycker jag det är oväsentligt i fallet. Här handlar det om barn. Jag undrar vad Annika och Lena har för belägg för att proppa ungar fulla med fett och ta bort kolhydrater som vi faktiskt vet är en viktig byggsten i cellerna och utvecklande av organ. Vi vet också att mycket av det som sker under kroppens utveckling har betydelse för resten av livet. Det är en aspekt i varför jag är emot Lenas fatcamp. Vi vet faktiskt fortfarande inte vad fettkosten har för effekter i längden på vuxna människor och hur är det då med barnen? Visst tvistas det nu om vad fettet har för betydelse vid igenslammade kärl, men om det är så som man faktiskt haft belägg för under många år, är det väl otroligt dumt att börja slamma igen dom så tidigt. Jag skulle inte vilja chansa med mina barn.

Föräldrarnas effekter
En annan aspekt är den att detta faktiskt är just barn. Sommarlägret riktar sig mot två åldersgrupper. 7-12 och 12-15. Detta är alltså barn och ungdomar som fortfarande är påverkbara och gör vad de blivit uppfostrade till. Är det då inte bättre att ta hand om deras föräldrar och lära dom ett och annat? Varför är dessa barn överviktiga från början? Det är inte barnen själva som är problemet utan deras föräldrar som tillåtit att de blivit överviktiga, antagligen genom att ge dom felaktig mat och godis. Barnen behöver lära sig att tänka om, men det är i grund och botten deras föräldrar som är problemet.

Dieters effekter
Sen är det de där med dieter. Ordet i sig innefattar ju alla upplägg av matintag, men LCHF är fortfarande vad man kallar diet i folkmun. Det är något som kräver ansträngning för att följa eftersom det inte är en allmänt vedertagen kosthållning. Jag vet inte, men jag tror inte ett barn eller en tonåring kommer orka följa den i längden. De lagar fortfarande inte sin mat själva och skolan erbjuder knappast LCHF-kost. Ser ni framför er hur en 7-åring ber bespisningstanten ta bort spagettin när det serveras spagetti och köttfärssås i skolan? Och vad händer då när de börjar lägga till kolhydrater igen till en extra fet kost? Jo, de får en onyttigare kosthållning än nånsin som dryper både fett och socker.


Nä, snälla föräldrar, vad ni gör med er själva är upp till er, men håll er borta från både Annika och hennes syster när det kommer till era barn. LCHF-sekten de bedriver är rent ut sagt otäck.

Ett annat sätt att få ungarna att gå ner är ju att be dom följa Kissies blogg. Kissie som igår hamnade på sjukhus efter ett krampanfall som kom out of nowhere. Min gissning är att hennes extrembantande som fått henne att faktiskt se ut som det benrangel hon så länge redigerat sig till med photoshop har någonting med saken att göra.


Image and video hosting by TinyPic

41 comments:

Erik och Iva Edlund said...

"...kolhydrater som vi faktiskt vet är en viktig byggsten i cellerna..."

Okeeej..., hur motiverar du detta?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Hannastacia said...

Cellbiologi behöver man väl inte motivera eller?

Pierre said...

Är det fel att äta naturlig mat som vi (fram tills för ca 10 000 år sedan då vi införde en del kolhydrater i form av rotfrukter) har ätit sen människan utvecklades?

Det fokuseras alldeles för mycket på fettet, folk tror att vi häller i oss smör och dricker flera liter grädde om dagen. Det enda vi gör är att byta ut den energin vi får från kolhydraterna, mot fett.
Oftast kan en köttbit ha tillräckligt med fett för en måltid.

Uteslutandet av kolhydrater betyder att vi äter när vi blir hungriga, inte när blodsockret sjunker och skapar ett sug efter mat.

Så jag frågar dig; Vad är det som är så onaturligt med artspecifik föda?

Niclas said...

Kolhydrater åker runt i blodet. Vid överskott lagras det i muskler och lever. Kolhydraterna kan sedan omvandlas till energi för cellerna, de är alltså ingen byggsten. Du vet även att energi även kan lagras på ett annat sätt, jo, fett. Det går alltså att använda båda former, samtidigt, eller var för sig. Att bara använda fett i maten för energi har den fördelen att kroppen varken lagrar fett eller slammar igen kärlen men man är fortfarande pigg på energi. Det är mättat fett som man trodde var boven för att slamma igen kärl. Läs mer om Livsmedelsverkets stöd för detta här:
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml

John said...

Jag tackar för ett mer balanserat blogginlägg än Bäséns extrema. De flesta som är emot LCHF (även skeptiska professorer) brukar hänvisa till att det inte finns några långsiktiga studier om LCHF. Även du skriver detta. Bäsén hänvisar dock till att tunga forskare varnar för den långsiktiga effekten och det finns massor av studier som visar detta. Ja... i ena stunden finns inga långsiktiga studier som bevisar något, men helt plötsligt enligt Bäsén så finns det sådana. Hon saknar all trovärdighet, du var i alla fall mer saklig.

Hannastacia said...

Jag pratade om cellens anatomi och inte fysiologin i cellen, men ok.

Hur som helst. Jag har egentligen ingenting emot LCHF alls. Som sagt innan. De flesta dieter fungerar på sitt sätt bara man följer dom. Jag tror dock inte att LCHF är ett bra alternativ för just barn eftersom jag tror det blir i princip omöjligt att följa den. Det blir otroligt begränsande för ett barn/ungdom att alltid be om annan kost och lära sig vad de kan äta och inte när det gäller "daglig" mat. Jag tror det skulle vara betydligt lättare (även om inte busenkelt det heller) att läsa dom undvika godis och chips och äta normalstora portioner.

Vad jag däremot har emot är Annika Dahlqvist och hennes syster. Det är hon som fått folk att tro att man ska dricka litervis med grädde och slippa bröstcancer och svininfluensa. Må hända att det visar sig vara så, men hennes påståenden utan belägg gör henne till en farlig läkare som inte borde ha den titeln kvar. Eftersom Lena Olovsson använder sin syster som huvudföreläsare kan hon inte vara mycket bättre.

Erik och Iva Edlund said...

"Cellbiologi behöver man väl inte motivera eller?"

Jo, har man en så kraftigt avvikande åsikt från det vedertagna så krävs det nog. Om du kan motivera detta på ett trovärdigt sätt så blir jag imponerad.

Alternativt kan du tillstå att det var felskrivet eller hade otur när du tänkte. Tystnad tolkas som ett medgivande till något av det senare.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Erik och Iva Edlund said...

"Jag pratade om cellens anatomi och inte fysiologin i cellen, men ok."

Var i cellens struktur ingår kolhydrater på ett positivt sätt i sådana mängder som kräver att man konsumerar dem i de av SLV rekommenderade mängderna?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Pierre said...

Många överviktiga har hamnat i sin situation pga hunger (en del har matberoende och/eller sockerberoende, vilket är nånting annat).

Kolhydraterna ökar på insulinet och när det sedan sjunker uppstår ett ordentligt sug, vilket gör att man äter utan att egentligen vara hungrig.
Tar du bort fettet kommer du bli hungrig igen rätt fort.

Att gå ner i vikt fordrar ett energiunderskott och genom att äta en kolhydratrik kost så krävs det ordentligt med träning för att skapa detta. Dessutom kan många , trots träning, inte gå ner i vikt eftersom insulin är kroppens fettinlagrande ämne.

Att gå runt hungrig är det värsta man kan uppleva, och hur skulle barn kunna följa detta när många vuxna inte ens klarar det?

Energiunderskottet du får med en LCHF-kost skapar du genom att äta betydligt mindre portioner, eftersom fett och protein är väldigt mättande. Protein skapar den omedelbara mättnaden medan fett skapar den långvariga mättnaden.

Det är därför många lyckas gå ner i vikt utan att motionera eller träna (observera att nu talar jag om viktminskning i sak. Motion och träning är bra till mycket annat)

Kroppen behöver inte kolhydrater, däremot krävs fett och protein.

Pierre said...

Hmm, det blev visst lite många styckeindelningar. Såg bättre ut i kommentarsfältet, ber om ursäkt för att det blev lite svårläst.

Hannastacia said...

Erik och Iva Edlund: "Var i cellens struktur ingår kolhydrater på ett positivt sätt i sådana mängder som kräver att man konsumerar dem i de av SLV rekommenderade mängderna?"

Ursäkta herr Edlund, men var i mitt inlägg ser du att jag skrivit ett enda ord om SLVs rekommenderade mängder? Det har jag inte!

Pierre: Jag menar såklart inte att barnen ska gå hungriga och man kan med allra största säkerhet reducera deras kolhydratintag avsevärt. Jag tror dock inte man behöver skippa kolhydraterna helt. Jag tror det är bättre att uppmana till en balans. Framförallt om barnen ska orka vara aktiva. Visst kan de hålla sig mätta på fett och protein, men min erfarenhet av LCHF (ja, jag har testat) är att orken vid träning inte alls var den samma. Som vuxen är det en sak att enbart dieta sig ner i vikt, men vad gäller barnen tror jag kombinationen av aktivitet och en balanserad kost som inte kräver en massa speciella förordningar är den rätta vägen.

Niclas said...

Ja, Hannastacia, det är en stor problematik med skolan. Det är som du säger stora problem med den saken. Det är ett stort samhällsproblem. Men att ge exempelvis Becel som är ett industriellt tillverkat margarin med mycket socker och tillsatser som först ger hyperaktiva barn, sedan extrem slöhet samt med risk för allergier, det kallar jag för barnmisshandel. Om skolan till slut kommer att omvändas finns problemet med att barnen kommer att äta fet mat men sedan äta godis på rasten och det är inte bra. Men samtidigt skall vi komma ihåg att den feta maten motverkar suget på godis. Det är den vanliga sockerrika snabbenergi-skolmaten som medför detta. Men, ja, som det ser ut nu är det stora problem med skolan.

När det gäller Dahlqvist så pratar du om en typisk myt som människor utan tillstymmelse med kunskap om LCHF ofta kommer med. 40% grädde innehåller ca 3 g kolhydrater per 100 g grädde, alltså ca 1 dl. En strikt LCHF:are skall max äta 20 g kolhydrater per dag. Hur mycket grädde blir det. 6,5 dl. Och beakta då att jag inte ha räknat med övrig LCHF-mat som också innehåller lite kolhydrater. Med andra ord, att dricka flera liter grädde är ett stort påhitt. Influensadiskussionen är ett eget kapitel man bör läsa på innan man uttrycker något. Angående bröstcancer så kommer det sig av att cancer gror med hjälp av kolhydrater. Det finns alltså en teori om att LCHF kan ha en viss effekt, sedan har det där överdrivits till att LCHF skall hela och bota alla cancer.

Pierre said...

Hannastacia: Jag håller helt och hållet med om att vi har en fördelning av maten som är helt uppåt väggarna.

Att äta så mycket som 60% kolhydrater är för mig oförståeligt och jag anser att detta är anledningen till övervikt.

Är man normalviktig så kan det mycket väl gå att äta 30% kolhydrater, 20% Protein och 50% Fett. Dagens kostråd säger (om jag minns rätt) 20% Fett och 10% Mättat?
Klart att man blir hungrig.

Det finns ju självklart olika variationer. Jag äter upp mot 30-40g kolhydrater per dag, det varierar och jag finner att jag går ner i vikt hela tiden. Det är väldigt få som helt skippar kolhydraterna, sk Fakir, och av vad jag läst så är det rätt många som mår dåligt och får utebliven viktminskning.

Balanserad är rätta ordet; Men vad är balanserat?

Angående orken vid träning: Vi har ju b la Björn Ferry och Jonas Colting som äter LCHF och presterar lika bra, om inte bättre, med denna kost.
Själv känner jag att jag orkar väldigt mycket med den här kosten. T ex när jag flyttade från andra våningen till ett hus nedanför till tredje våningen. Jag höll på i 5 timmar i sträck och det enda jag hade fått i mig på morgonen var 2 koppar kaffe med grädde.

Det tar ett tag att få den energin alla talar om, till största delen beror det på att man går igenom omställningsfasen som man kan veriea mellan 1-10 veckor (vissa tar det ännu längre).

Erik och Iva Edlund said...

"Jag pratade om cellens anatomi och inte fysiologin i cellen, men ok."

Smit inte nu från det du skrev: "...kolhydrater som vi faktiskt vet är en viktig byggsten i cellerna..."

Visa nu vad sjuksköterskekunskaper är värda.

mvh / Erik Edlund/ MatFrisk Blogg

Erik och Iva Edlund said...

"...en balanserad kost som inte kräver en massa speciella förordningar är den rätta vägen."

Vad innebär "en balanserad kost" enligt ditt sätt att se det. Går det att beskriva den i enkla ord så att "alla" förstår och gör rätt?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Niclas said...

Nu var det inte jag som fick frågan men jag kunde inte låta bli. En balanserad kost sägs nog vara kalori in - kalori ut. Det låter bra i teorin men fungerar dåligt i praktiken. För det första så har de flesta ingen aning om hur många kalorier de äter. "Oj, hade dessa bönor som jag åt för att jag trodde de var så nyttiga 50% kolhydrater!!!". Ja, träning, träning, träning, hela livet ut gäller så får man se man vad man lyckas gå ned i vikt. Och lyckas de hålla vikten så sitter de fortfarande sömniga på kontoret en torsdag eftermiddag efter den "nyttiga" frallan vid fikat. Själv sitter man pigg som en nötkärna efter bara en kopp kaffe på ett par teskedar energirik och nyttig kokosolja. Ja, kalori in - kalori ut är problematisk. Hur många barnfamiljer orkar egentligen träna 4 gånger i veckan livet ut för att motverka alla kolhydrater. Och hur skall de lyckas balansera kolhydraterna när de tror att mörkt bröd och fiberpasta innehåller minimalt med kolhydrater. "Oj, innehåller majs också mycket kolhydrater!". Det skulle vara bra att de räknar på kolhydraterna på alla varor en storhandling. Man blir mörkrädd när man kommer fram till att det man har köpt är 70 % socker i den ena eller andra formen. Mycket valuta för pengarna. NOT!

Niclas said...

Med tanke på mat för barn, se länk. Det gäller att börja tidigt. Sjukt!

http://vittbegar.blogspot.com/2011/05/barnmat-pa-burk-en-tidig-grund-till.html

Hannastacia said...

Nicklas: Jag tror alla är ganska överens om att skolmaten inte är bra för någon oavsett om man är pro-LCHF eller inte. De där med barnmaten är ju helt och hållet förskräckligt och inget jag ska ge mina ungar i alla fall. Folk verkar överlag ganska omedvetna om vad som innehåller kolhydrater, vilket jag tycker är mycket märkligt med tanke på hur vi bombarderas med kostråd i tv och tidningar dygnet runt. Dock tror jag folk bara hör det de vill höra. Till exempel: ät grönsaker - majs är en grönsak och alltså skitnyttig. Byt det vita brödet mot fullkorn och då är alltså fullkorn skitnyttigt.

Angående bröstcancerdiskussionen tycker jag det verkar logiskt att kolhydrater bidrar till risken. Vad jag förstått av den forskning jag sett handlar det om att man göder cancercellen, som är en cell liksom alla andra bara av en annan sort. Jag skulle dock inte bli förvånad om man kom fram till samma resultat om man gjorde samma forskning på fett och framförallt proteiner som man gjort på snabba kolhydrater.

Pierre: Jag tror absolut man KAN få tillräckligt med energi av att äta LCHF, men Björn Ferry och Konas Colting är väl bägge elitidrottare på heltid? För dom är kosten en del av jobbet och de kan få den hjälp de behöver och äta precis när de behöver. Sån lyx är få unnade. De allra flesta behöver enkelhet och lättillgänglighet i maten. Till exempel är det betydligt lättare att ta en smörgås i farten mellan patienter än ett kokt ägg som man dessutom ska ha förberett och tagit med sig.

Herr Edlund: Mina sjuksköterskekunskaper har inget med saken att göra. Cellen upptog kanske en promille av den utbildningen, men... ska vi relatera till mina sköterskeerfarenheter är det ett faktum att patienter som får kolhydratladda innan operation mår betydligt bättre i ALLA avseenden, så det finns i alla fall nåt positivt med kolhydraterna.

Erik och Iva Edlund said...

"...ett faktum att patienter som får kolhydratladda innan operation mår betydligt bättre i ALLA avseenden, så det finns i alla fall nåt positivt med kolhydraterna."

Majoriteten av alla patienter du hittills mött har inte varit LCHF-are utan mer eller ännu mer sockerdrivna. Inte underligt att du då har den erfarenheten. Om du händelsevis skulle "ladda" en LCHF-are, troligen mot dennes vilja, kommer du att få uppleva något annat.

"...en balanserad kost som inte kräver en massa speciella förordningar är den rätta vägen."

Hur uttolkar du detta?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Erik och Iva Edlund said...

"...cancercellen, som är en cell liksom alla andra bara av en annan sort."

Cancercellen är inte "liksom alla andra", de kännetecknas bland annat av dysfunktionella mitokondrier och kan därför dåligt metabolisera andra energikällor än glukos och även dessa bara till en bråkdel.

Cancerös vävnad kan ha så stor ämnesomsättning att det ger utslag på värmekameror, detta till trots att de bara kan metabolisera några få procent av glukosen. Detta används i PET-scanners där man tankar patienten med en speciell, märkt, glukosvariant. Detta koncentreras i de energikrävande cancercellerna och kan därmed avbildas.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Erik och Iva Edlund said...

"Till exempel är det betydligt lättare att ta en smörgås i farten mellan patienter än ett kokt ägg som man dessutom ska ha förberett och tagit med sig."

Verkar jobbigt.:=)

Som LCHF-are blir saken annorlunda, det sug du verkar känna uppstår inte på samma tvära sätt. Det kan gå långt flera timmar mellan målen och om det är nödvändigt så kan till och med en diabetiker typ 2 som jag klara mig över hela arbetsdagen på bara frukost.

"De allra flesta behöver enkelhet och lättillgänglighet i maten."

Kan det bli enklare än så?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Hannastacia said...

Helt rätt att majoriteten inte varit LCHFare men jag har stött på några stycken (Just for the record... ingen BEHÖVER kolhydratladda mot sin vilja)och jo även de mådde bättre än de patienter vi haft innan som inte kolhydratladdat. Det största problemet efter en stor operation där man är inne och mekar med tarmarna är svårigheten att bli av med paralysen efteråt. Kolhydraterna tycks hjälpa till med detta och nej, jag kan inte förklara för dig på molekylärnivå. Men jag kan relatera detta till min egen problematik med IBS. Första veckorna på fettdiet var ok, men sedan vart det sämre och sämre och jag vart som en uppblåst ballong som inte kunde gå på toa (om ni ursäktar).

"...en balanserad kost som inte kräver en massa speciella förordningar är den rätta vägen." Jag anser att jag svarat på denna fråga. Om du inte gör det får du läsa om eller ge upp den.

Ok, jag uttryckte mig fel gällande cancercellen. Vad jag menade var kort och gott att det var en cell och inte att den var som de friska cellerna.

Jag pratar inte om sug utan energibehov. Jag kan också gå en hel dag på bara frukost utan att bli hungrig vare sig jag äter LCHF eller inte utan sug. Det jag inte kan även om jag ätit ägg och bacon till frukost är ge mig ut och springa efter jobbet och göra det med lika bra energi som om jag ätit mer. Jag upplevde tydligt skillnaden och den kom inte i början, i början hade jag faktiskt massor med energi, Utan resultaten av träningen blev sämre och sämre.

Jag förstår att diabetiker tycker detta är en utmärkt kost och jag säger inte emot. Vad jag inte förstår är varför alla LCHFare känner sig personligen attackerade så fort nån inte till punkt och pricka håller med. Eller säger nåt om sektledaren Annika.

Erik och Iva Edlund said...

"Jag pratar inte om sug utan energibehov."

Varje kilo fettväv du bär med dig representerar ett energiförråd om cirka 7500 kcal, gott och väl tillräckligt för dina behov från frukost till arbetsdagens slut under rätt många dagar, kanske 6-8? Något som karaktäriserar LCHF-livsstilen är att vår metabolism utnyttjar denna energi utan dröjsmål. Den som å andra sidan äter kolhydrater ökar insulinutsöndringen och den hindrar fettmetabolismen onödigt länge även efter att blodsockret har sjunkit lägre än nödvändigt. Med dina skolkunskaper bör du vara väl bekant med insulin och dess samspel med glukagon etc.

"...känner sig personligen attackerade så fort nån inte till punkt och pricka håller med."

Läs ditt eget inlägg lite mer objektivt, se vilka uttryck du använder. Bildtexten, t.ex.

Sedan visade du inte ens rudimentära kunskaper i cellens funktion, vare sig hos friska eller cancerceller. Nästa gång du ger dig på detta område, tänk dig för. Det finns läsare som kan ta dig på allvar, sjuksköterska som du är.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Erik och Iva Edlund said...

"...en balanserad kost som inte kräver en massa speciella förordningar är den rätta vägen." Jag anser att jag svarat på denna fråga. Om du inte gör det får du läsa om eller ge upp den.

Den är inte besvarad av dig någonstans i denna tråd, jag har lusläst.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Niclas said...

Jag har inte varit upprörd i denna blogg. Kanske för att du har haft en bra inställning jämfört med många andra. Ibland fattar jag inte varför jag försöker omvända folk. Vill de vara lurade, låt dem vara lurade, typ. ;-) Kanske är det för att vi LCHF:are normalt är väldigt pålästa på det vi pratar om (kanske pratar jag bara för mig själv). När det står typ 80-2 i studier för LCHF så blir man näst intill upprörd om någon opåläst person hävdar motsatsen för att den personen har läst någon dålig studie som slängdes upp i skvallerpressen (Aftonbladet, Expressen m.m.). Igår fick du ta smällen för Anna Bäsén som inte gick att kommentera. Det var bland det sämsta jag läst och jag blev näst intill förbannad att något sådant över huvud taget kan godkännas på Expressen. Ja, Dahlqvist är ganska extrem, hon tillåter knappt en enda tillsats ens. Men när Bäsén hänvisar till Hellenius som något sorts stöd så blir jag pissed off eftersom Hellenius är samma subjektiva hjärntvättade sektledare, fast på andra sidan. Och så läser folk det och tror på det. Då blir man inte arg längre, utan ledsen.

Hannastacia said...

Niclas: Jag syftade inte på dig i föregående inlägg. Inte heller på Pierre eller John. Era inlägg har varit lärorika och ni är öppna för diskussion.

Till skillnad från Herr Edlund som kör på nån slags "jag vet så mycket mer än dig"-metoden som inte alls funkar på mig. JA! Edlund är mer kunnig än mig i cellbiologi. Det har jag inte alls svårt att erkänna. Jag har faktiskt aldrig sagt att jag är bra på det heller. Jag är däremot JÄVLIGT bra på Urologi, vilket är vad jag jobbar med så håll så lägg ner ditt du-som-sjuksköterska-dravel. Sen är det väl nåt fel på min kropp då eftersom jag inte klarade av att träna 6 gånger i veckan på endast frukost och min fettreserv i en veckas tid.

Åter till dig Niclas: Det är inte min mening att säga emot LCHF-kostens positiva effekter på de som äter enligt den och tycker det fungerar bra. Tyvärr är det ju Annika Dahlqvist som syns utåt... sämsta tänkbara. Jag är inte insatt i Hellenius åsikter, men visst finns det lika illa sektledare åt andra hållet.

Jag är faktiskt otroligt lessen att det inte funkade på mitt bekymmer (IBS) längre än vad det gjorde för jag hade utan problem ansträngt mig att äta efter den då. Jag kommer kanske börja äta LCHF nån gång, men idag håller jag en stabil vikt och har gott om energi till träning och mår dessutom bra (förutom de där med magen då) så jag kör på vad jag tycker är det enkla spåret.

Niclas said...

Jag kom på två ytterligare anledningar för att jag lägger mig i.

För det första så blir allt mycket smidigare om det blir fler LCHF:are. Den typiska utbud-efterfrågan. Om det finns många LCHF:are så finns det snart LCHF-bröd att köpa färdigt, då slipper man göra det själva.

För det andra så har vi världens högsta skatter som går till helt onödigt sjuka. Det vill jag gärna ändra på, alla får bättre av det. Tyvärr har vi sjörövarkapten Hellenius i spetsen på skutan, Livsmedeksverket som har hand om årorna och Bäsén och andra vid rodret. Vi är på väg att ändra riktningen på färden, men det krävs en tornado.

Niclas said...

Ja, Hannastacia. Du får ha det bra och lycka till med jobb och liv. Vi får väl avsluta diskussionen nu. Men det var intressant och vi får se hur det kommer att bli med alla studier och vetenskap i framtiden. :-)

Hannastacia said...

Desamma Niclas. Nice talk. Du får gärna posta receptet på de där brödet om du har lust.

Niclas said...

1 msk fiberhusk (finns ofta på glutenhyllan i affären)
1 dl skalade sesamfrön
1 dl krossade linfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Blandas och sprids ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 225 grader i 8 min. Brödet blir ca 2 cm tjockt och skärs i fyrkanter i önskad storlek.

Det blir mycket gott. Även icke-LCHF:are tycker om detta. ;-)

Erik och Iva Edlund said...

"Sen är det väl nåt fel på min kropp då eftersom jag inte klarade av att träna 6 gånger i veckan på endast frukost och min fettreserv i en veckas tid. "

Ingår träning i din arbetstid och gjorde verkligen så, ingen annan mat än frukost?

Backa nu ner från dina aggressiva personangrepp i det ursprungliga inlägget, de är ovärdiga i en seriös debatt, särskilt som de skedde där de angripna inte är inviterade att gå i svaromål.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Hannastacia said...

Tack, Niclas!

Nä, träning ingick inte i arbetstiden, men det var just arbetet OCH träning jag skrev att jag inte fick att funka med LCHF. Och jag åt mer än bara frukost och orkade inte lika mycket ändå. Jag kan ha gjort fel, men likväl räckte inte orken.

Hur är tanken att man ska äta kring träning på LCHF?

Vadå... vill du att jag ska säga förlåt till Annika och hennes syster? Ain't gonna happen.

Niclas said...

Jag tränar bara mellan 1 till 2 gånger veckan och har därför ingen större koll på LCHF och träning. Min kollega som drog in mig i det hela är dock ett riktigt träningsfreak. Jag tror inte han gör något speciellt, kanske lite proteinpulver efter styrketräning. Omställningsproblemen med LCHF brukar ta mellan 1-2 veckor. Sedan kan dock musklerna ta betydligt längre för att komma in på banan, över en månad. Vissa tränar på som ingenting inledningsvis medan vissa känner sig relativt svaga i flera veckor. I de fall bör man nog inte träna för mycket i början då man riskerar att minska musklerna. Normalt använder musklerna den energi den får snabbast, kolhydrater. När kolhydraterna är slut kan det ta 45 minuter att helst ställa om till fettdrift. Under tiden finns det risk att musklerna bryts ner till energi istället. En LCHF:are kör alltid på fettdrift direkt men som sagt, det kan ta ett tag innan musklerna har lärt sig detta. Jag skulle rekommendera att vara väldigt strikt i början (max 20 g kolhydrater per dag) för att ställa in musklerna snabbt och inte störa processen med för mycket kolhydrater. Sedan behöver man inte bry som om man känner sig svag, alternativt träna mindre i början. När man väl är på fettdrift och musklerna är med på banan så brukar de som tränar mycket öka en gnutta på kolhydraterna. Det brukar inte störa så mycket. Men, men, allt är subjektivt och allas kroppar brukar funka lite olika hur lång tid det tar och hur mycket kolhydrater man kan ta beroende på hur mycket man tränar osv.

Erik och Iva Edlund said...

Bäst är väl att hänvisa till personer som tränar på yppersta världsnivå. Björn Ferry (OS-guld och världscupen i skidskytte samt hans fru Heidi Andersson, multipel världsmästare i armbrytning)

Googla efter Ferry food, skriven i samarbete med Cathrin Schück

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Hannastacia said...

Tack för svaren! Ska läsa på lite och se om jag kanske... och då säger jag kanske... ska ge det ett försök igen :D

Niclas said...

Sedan har vi Frank Nilssons "Istället för doping". Jag har inte läst den själv så jag vet inte hur bra den är.

http://www.livlinan.eu/html/doping.html

:-)

Hannastacia said...

Blir en del läsning framöver :D

Monique said...

Hej...

"kolhydrater som vi faktiskt vet är en viktig byggsten i cellerna och utvecklande av organ."

Bara som upplysning: Kolhydrater är INTE essentiella. Protein och fett är! För utveckling av organ, celler, hjärnan och byggsten. Kolhydrater har INGENTING med det att göra.

Jag förstår att du inte är helt anti LCHF, men läs på lite så skulle du säkert få en annan förståelse för det hela. :)

Lycka till.
mvh Monique

Niclas said...

Detta kanske är något för dig:

http://www.annahallen.se/mat-och-ibs

:-)

Hannastacia said...

Tack för länken Niclas. Jag har tyvärr redan provat. Jag har uteslutit, jag har inkluderat, jag har ätit ingenting, jag har ätit endast en sak, endast fett, endast kolhydrater. Jag har som du förstår hållt på i måånga låånga år. De flesta metoder och råd mot IBS funkar ett tag för mig, men sen kommer problem åter och ofta ännu värre än innan. Det enda säkra kortet som jag ALDRIG fått ont i magen av är yogurt. Dock endast de lättare varianterna (provade turkisk när jag testade LCHF men det gick inte) och om det bara gav mig tillräckligt med energi skulle jag bara äta detta... men det gör det inte.

Niclas said...

Jobbigt! :-/