Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Signalspaning 2012?

Wednesday, December 15, 2010

Signalspaning 2012?

Från och med imon kan lagen om signalspaning från Säpos sida bli verklighet. FRA rivs upp, men uppgifter från all typ av kommunikation att inhämtas och sparas i stora databaser. Förutom information om telefonsamtal så ska man även spara uppgifter om sms, mms, mejl och IP-adresser. Informationen ska hämtas från alla svenska medborgare, samt alla som befinner sig i Sverige, och lagras i minst sex månader. Lagen har ju diskuterats mycket och kritiker till förslaget lyfter också fram faran med att databaser kan läcka, som i fallet med Wikileaks-dokumenten. Fara? Har man rent mjöl i påsen är väl inte just den grejen nåt att fundera på... eller? Utifrån Beatrice Ask... som ju är positiv till lagen kränker FRA ingens personliga integritet i Sverige, om man inte är av intresse för svensk underrättelsetjänst. Och jag måste nog hålla med henne. Gör man inga skumraskaffärer borde lagen inte vara nåt bekymmer. Kanske är jag naic, men må så vara. Jag ser hellre att nån kommer på idioter som terrorbombaren i Stockholm INNAN han smäller av bomben, än efter. Ja, vi får la se i mon hur det blir med lagen.

Trots att jag är för internets lättillgänglighet har jag aldrig varit nåt för sajter som Blocket och Tradera. Enkelt sätt att tjäna en slant på gammalt skräp, javisst, men jag tycker det känns otryggt... mest för att jag nog inte litar riktigt på folk. Och nu varnas det för att bluffandet ökar. Och det verkar ju onekligen ganska enkelt och det finns verkligen folk där att lura. Jag är förvånad att så många använder dessa sajter. ALLA runt om en säljer och köper på Blocket... inte bara internetvana. Och hur de vågar det fattar jag inte eftersom många inte ens vet hur man använder en webbläsare. Men Blocket kan de. Jag håller mig borta. Inte nog med att det är osäkert, det finns några faktorer som jag värderar högt som inte Blocket kan erbjuda: jag vill se och känna på sakerna irl. Det är roligare att gå i affärer. Jag vill inte ha avlagda saker (även om det påstås nytt, tror jag inte helt 100 på det) och jag vill ha det jag handlar direkt.




Image and video hosting by TinyPic

No comments: