Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Lama ursäkter från SJ och Trafikverket hjälper föga

Wednesday, December 01, 2010

Lama ursäkter från SJ och Trafikverket hjälper föga

SJ ber om ursäkt. Trafikverket går inte riktigt så långt, men erkänner att de inte "var bra". Dock verkar ingen av dom ha fattat galoppen. Bortförklaringar har inget att göra i ursäkter och inget blir bättre av att de två fortsätter skylla på varandra (trots att de påstår att så inte är fallet).

Trafikverket "uppmanar folk att planera sin resa". Är det inte vad de gjort när de beställt sin biljett? Vidare menar de att "vissa störningar är ofrånkomliga. Nio av tio tåg går i tid, men det är bara det tionde tåget man läser om". Jag hävder med bestämdhet att dessa siffror är fel! För jag tror inte att jag alltid, så mycket som jag åkt, alltid hamnar på tåg tio.

SJ tror att kompensation ska hjälpa och skickar ut brev till sina resenärer som "plåster på såren". De fortsätter hävda att de inte kan "rå över" vad som hänt. Vad kan de rå över? Inte mycket alls verkar det som. Det är elfel, trafikledningsfel, signalfel, en kotte på spåret. Varken tågen eller rälsen verkar klara eller "rå över" nånting.

SJ har ett avtal med Trafikverket som säger att den absoluta maxgränsen för hur länge någon ska sitta fast i ett tåg är tre timmar - en gräns som alltså överskreds med två timmar. Vem som inte håller det avtalet är oväsentligt. De ska bara se till att lösa det! Om tåget går sönder, skicka ett nytt. Om det inte funkar, skicka en buss. Om den inte funkar skicka taxibilar till hela högen. Åtgärderna ska inte sättas in efter tre timmar utan direkt. Så fort tåget står still ska ett annat eller en buss stå redo att slussa vidare. Tre timmar är lång tid. Maxgränsen bör sänkas till max en timma! Kan man inte åtgärda felet på denna tid, är väl risken ganska stor att det kommer dra ut på tiden mer. Detta vet ALLA av erfarenhet. Vi betalar våra svindyra biljetter för att komma från plats A till plats B inom rimlig tid (helst den som står på biljetten)... inte för att få lama ursäkter per brev i efterhand.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd nekar mer pengar. Mot bakgrunden att det "inte saknas pengar utan struktur i hur man använder resurserna" och hon sätter spiken i kistan med kommentaren: "Det finns ett behov av att man samarbetar. Resenärerna måste få sin information". Detta är den enklaste åtgärden de kan vidta.

Så både SJ och Trafikverket... listen up! Att informationen är dålig kan inte skyllas ifrån på nåt eller nån. Nåt så enkelt som verkar så omöjligt för dessa aktörer. Vet de inget, säg det, bara ni säger nåt! Detta är den enklaste av åtgärder, men inte ens den klarar ni av!



Image and video hosting by TinyPic

2 comments:

Anonymous said...

kolla med dom du röstat på i riksdagen,hur mycke dom gjort för järnvägen,innan du gnäller!!!!

Hannastacia said...

Och vad ska dom göra menar du? Utbilda personalen i sunt förnuft? Att ge information till de resande kostar inga pengar!