Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Jag vill bli räddad av en stor och stark man!

Saturday, November 20, 2010

Jag vill bli räddad av en stor och stark man!

Jag vet att alla feminister kommer skrika rakt ut över rubriken. Men är det någonstans man faktiskt vill vara säker på god fysik är det väl inom brandkåren. Jag menar hur vore det om du skulle brinna inne för att brandmannen ifråga inte orkade bära ut dig?

Att försöka få in minoritetskön inom ett visst yrke kan väl ha sin poäng. Jag menar det är givet att det behövs mer män inom vården och mera kvinnor inom många mansdominerade yrken, men måste vi verkligen ha in kvinnorna till brandkåren? Och i sånt fall varför? vad skulle göra jobbet bättre? För bör det inte handla om det när det gäller räddningstjänsten? Inte kan väl könskvotering gå före?

Idag är av totalt 6000 heltidsbrandmän i Sverige är cirka 70 kvinnor, en procent, vilket man anser alldeles för lite. Nu vill man att 40% av yrkesgruppen ska utgöras av kvinnor och därför menar pressen att man sänker intagningsprovet i storstäderna (vilket Göteborg tack och lov dementerar att de tänker göra).

Kvinnor ÄR svagare än män generellt. Vi är byggda annorlunda och mycket få kvinnor kan få samma fysik som en man. Ska man ha in mer kvinnor så ska man väl ha in de kvinnor som mäter upp mot männen och dessutom ska de vilja bli brandmän (ska vi inte förresten ändra titeln också, medan vi ändå håller på?). Att kvotera in kvinnor till yrket låter ju helt livsfarligt och jag skulle då inte vilja bli räddad av en tanig kvinna som fick jobbet bara för att kåren skulle ha 40% kvinnor anställda, när jag kan bli räddad av en biffig man.

Nä, jag tycker det låter helt otroligt dumt att ens tänka tanken på och tro att man ska kunna få in 40% kvinnor som har samma fysiska kompetens som männen inom kåren, men hittar man dom... kvinnorna med rött kött på benen så absolut... anställ dom.

Tänk om, tänk rätt!



Image and video hosting by TinyPic

No comments: