Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: I surrender

Sunday, November 28, 2010

I surrender

Jo, jag sa ju att jag skulle gå ut och vandra bort till Stadium outlet i tidigare inlägg. Det var kanske inte en så himla bra idé och jag lägger mig platt för vädrets makter. Det är snöstorm deluxe ute och det vore ju faktiskt enbart dumt att ge sig ut i detta. Min rastlösa själ får helt enkelt acceptera faktum, fast det tar emot, att jag inte kommer komma ut inom en snar framtid.

Jag får vara glad att jag faktiskt ÄR inomhus och inte fast nånstans ute på vägarna som hade kunnat vara fallet om jag varit i Värnamo denna helg (trots att jag helst hade velat vara där). Under gårdagen satt ju ganska mycket folk fast på E4an uppåt i landet. Nu ställs frågan vem som är ansvarig för att det tog sån tid att få loss stoppet så folk kunde ta sig därifrån. Vem som har ansvaret när hundratals människor blir sittande utan mat och vatten en hel natt.

Håkan Axelsson är enhetschef för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap svarar på frågorna och säger att det är en prioriteringsfråga.

I grunden är det självklart räddningsledaren som har ett grepp om hela situationen och ska se till att folk inte får följdskador. Även om de enskilda bilisterna inte upplever att någon har frågat hur just de mår så finns det någon ansvarig som har gjort en bedömning av läget. Om någon larmar SOS så blir den personen givetvis prioriterad av räddningstjänsten.

Man kan inte sätta sig i bilen i lågskor och tunna kläder och tro att någon ska ta hand om en om man fastnar i trafiken. Se till att alltid ha med ett par termobyxor och tjocka skor.

Ok... om vi delar upp hans svar lite. De där med att fråga folk hur de mår är otroligt underskattat. Klart det skulle känt bättre för alla dessa människor om nån kollade hur det stod till, om nån faktiskt mådde dåligt. Det är en enkel sak som leder till att frustrationen kan bearbetas bättre av de drabbade. Detta är något SJ är urusla på med och som gör att de får mycket skit för sånt som kanske inte är deras fel, utan Trafikverket som någon kommenterade på i nåt av tidigare inlägg.

Känslan av att nån faktiskt jobbar med problemet och bryr sig är bland det viktigaste av allt i en sån här situation. Då har man lättare att ta att man faktiskt kommer bli sittande där länge utan vatten och mat. De runt om gör faktiskt något för att lösa problemet. Det kans inte vara så svårt att låta folk veta att man faktisk gjort den bedömningen av läget som Håkan pratar om.

Sen har ju Håkan faktiskt en poäng i sin sista kommentar om att folk ska ta eget ansvar. Det är ju en självklarhet. En självklarhet som många inte ser. Man kan inte lägga över allt ansvar på alla andra. I snökaos kan vad som helst hända och det är nog inte så dumt att ha lite extra kläder och vatten i bilen. Något jag i alla fall ska tänkta extra på när jag ger mig ut nästa gång.


En annan skrämmande sak gällande vädret är artikeln i DN om isstormar... något som inte drabbat Sverige sedan 1921, men faktiskt skulle kunna ske med tanke på vädrets vilda beteende. Det låter ju helt fruktansvärt och jag skulle förmodligen ramla ihop och dö på fläcken om det hände i min närhet. Vad artikeln tar upp är att Stockholm är extremt dåligt rustade för en sådan storm. Vad som slår mig är att om inte Stockholm är rustat lär ju knappast nån annan del av landet vara det, för i Sverige bryr vi ju oss bara om vad som händer i Stockholm. Scary shit.

Det känns just nu som om en isstorm dragit in över Ekersgatan och jag måste nog ta mig en kopp te om inte fingrarna ska ramla av.

Just ja... och så ska det börja rimmas. Mamsen... jag har en juleklapp te di under min fina rosa gran :D

Image and video hosting by TinyPic

No comments: