Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Låt eleven själv välja innehållet i gympan

Monday, August 30, 2010

Låt eleven själv välja innehållet i gympan

Skulle man fått betyg i gympaskolk när jag gick i skolan hade jag fått det högsta med stjärnor i alla kanter. Från sjuan till nian var jag nog med på kanske 20% av lektionerna. Att jag fick betyg alls berodde på att jag var väldigt duktig i biologi och det var samma lärare så han lät det kompensera på nåt konstigt sätt.

Jag började i sjuan med att hitta på alla möjliga konstiga ursäkter och skriva fusklappar. Det kunde vara allt från snorig näsa till att jag glömt gympakläderna. Ont i bihålorna var en favorit som var svår för honom att syna. Självklart visste han att jag ljög, men efter ett tag gav han upp och från och med åttan brydda han sig inte alls och gjorde stora ögon om jag nån gång faktiskt dök upp iförd gympakläder. Straffet för att vi inte var med innebar många gånger att gå till Hagabadet (kanske ett par kilometer fram och åter och få en underskrift att man varit där som man sen fick visa läraren. Inte mig emot... jag gillade att gå redan då.
De gånger jag faktiskt var med, var de gånger det skulle vara dans, styrketräning eller konditionsövningar, vilket inte var ofta. Då var jag med så det sjöng om det och tyckte det var superkul.
Men gympan bestod till 90 procent av bollsport eller "Hela havet stormar" lekar för det mesta och det fanns inget jag hatade mer. Jag har aldrig gillat att tävla eller att göra mig illa av hårda bollar heller för den delen. Gymnastik, dvs ringar och bom och sånt var inte alls min bag för smidighet kan ingen anklaga mig för.


Idag skolkar en av fem elever från gympan
och skolinspektionen är förvånade! Som om det skulle vara nåt nytt. Och hur svårt ska det vara? Är inte huvudsaken med idrotten i skolan att man ska ha kul och få röra på sig? Låt ungarna själva välja hur. Att gå några kilometer är väl gott nog. Öppna styrkerummet varje gång eller ge åtminstone flera alternativ att välja på. Alla kommer såklart inte vara med ändå, men betydligt fler garanterat.

Jag klarade som sagt mitt betyg ändå... tror till och med jag fick en trea eftersom jag sista terminen var med mer när jag fick göra det jag ville. Gymnasiet hade en betydligt bättre strategi. Där erbjöds en bollsport eller liknande varje gång, men de som inte ville fick använda styrkerummet. Detta gjorde att jag klarade godkänt första året och sen var gympan frivilligt val. Jag valde att stå över.

Det hade varit ganska kul att träffa på magister Ogenwall idag och berätta för honom hur jag tränar. Han hade inte trott mig för en sekund.


Image and video hosting by TinyPic

No comments: