Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Julkrönika 2009 part 3 - Röd snö

Monday, December 14, 2009

Julkrönika 2009 part 3 - Röd snö

Minns ni TV-serien "Röd snö" från 1985 med Tomas von Brömssen ? Jag gör det knappt. För att va helt ärlig hade jag helt glömt seriens existens tills Christian påminde mig för nåra veckor sedan. Det enda jag minns är en stillbild från inledningen där man ser blod i den vita snön. Nuff said 'bout that.

Idag har fallit snö i nästan hela landet och marken här i Örebro är vit. Det är fint. Alla tjatar om att julen ska vara vit. Snö, snö, snö. Jag håller med... till viss del. Visst är det underbart tjusigt om det faller stora vita flingor när man stiger upp på julaftons morgon. Det skapar en helt annan stämning. Och visst lyser det upp världen en aning i dessa mörka tider med lite vitt på marken.

Jag, mamsen och syster på baksidan av vårt hus i Kumla. Detta kallar jag snö!

Problemet är det att det görs inte snö idag som det gjordes förr. Kolla bilden ovan... Mamma och Camilla är ju till hälften nere i snögropen. När var det så mycket snö sist? Detta var tiden då snowjoggern var den självklara skon för att ta sig fram utan att bli dyngsur om fötterna. Idag klarar man sig bra med lågskor året om.

Framsidan på Bondgårdsgatan 16 i. Och kolla den fina röda kälken.

Framför huset byggde vi kojor i snöhögarna. Grannen och bästisen Jonas hade ett träd framför huset och grenarna hjälpte till att ge perfekt stadga åt snökojorna.

I princip alla jular var vita... snön anlände långt innan jul och låg kvar lång efter. Idag... ja, kanske nåt snöfall i november, men sen är det grå asfalt tills julen är över. Då och då kan snön dyka upp, som idag... dock sällan direkt långvarigt. Nu är det inte så att jag är ledsen för det. För mig får det gärna vara helt snöfritt i stan. Det ultimata vore om ett täcke snö lades några dagar innan jul, sen snöfall på julafton. Täcket kan ligga kvar tills efter nyår, men sen kan det gärna försvinna igen. I stan innebär inte snön annat än slask och hinder för att ta sig fram ändå. På landet dock... och i skidbackarna... där kan det var vitt hela vintern... där är det fint och framförallt frivilligt om man vill va.

Om det blir nån vit jul i år återstår väl att se, men meterologerna verkar inte gett upp hoppet. Och vem vem... Anders slaskade ju.

Image and video hosting by TinyPic

4 comments:

Camilla said...

Ja gud va sno det va den vintern, det kommer jag ihag och all sno utanfor mitt sovrums fonster. Ja det dar kallar jag for sno maste jag saga.
Vilken jakla frilla jag hade... undrar om det va mamma som permanentade mig??

Hannastacia said...

Haha, ja frissan var inte att leka med!

mamsen said...

Skyll inte "frillan" på mig du Camilla,kan aldrig tro att kunde göra dig så illa.Med hörrni inte vill vi ha så mycket snö, hua säger jag bara

Hannastacia said...

Nä, fasen heller. Ingen snö alls vore det bästa.