Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Troll och vampyrer?

Tuesday, April 13, 2010

Troll och vampyrer?

"Alla tidningar, aktiva bloggare och forumdeltagare känner i dag till dem. Trollen. Nu kan det sägas. De har lämnat grottorna och finns livs levande på nätet."

Hmm, jag känner mig lite förvirrad, för jag har alltid ansett mig själv ganska väl bevandrad i datorn och internets värld. Jag är uppväxt med dator i hemmet... vi var nog först i hoodet. När jag köpte min första egna dator, var det en mycket ovanlig företeelse hos mina vänner att ha en och jag var inte den som försökte hålla ner telefonräkningen när man surfade på 56kbps modem. Jag var bland de första i bekantskapen att använda mig av ICQ, jag har hängt flitigt på forum och till och med skapat ett eget på Globaldomination.se. Jag hade tidigt Helgonkonto, MySpace och jag var helt ensam på Facebook långt innan hysterin började. Ändå har jag aldrig hört talas om troll och vampyrer på nätet.

Vad är det då? Enligt DN är ”trollen” det gällande branschnamnet på de som på olika sätt
förstör stämningen på nätet och i olika forum. Typiskt för "vampyrer" är att de hela tiden anmärker på detaljer, gärna om och om igen. Troll är ett så vanligt förekommande att det är aspirant att komma in i akademins ordlista och benämningen ska ha förekommit sedan 90-talet!!!

Jag tycker det är lustigt och ganska otroligt att jag inte hört talas om det? Eller är det så att DN nu försöker ge ordet ett uppsving? För om det är så himla vanligt är det väl lite konstigt att ordet inte synts mer nu när nätmobben verkligen diskuterats både i bloggar och tidningar.

Image and video hosting by TinyPic

1 comment:

Eva said...

Ja, jag blev bekant med ordet "trollinlägg" för bara någon månad sen. Skumt att man inte är mer bevandrad i webtermerna.