Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Gomorron

Thursday, April 22, 2010

Gomorron

Nu måste jag sluta upp med de här kärringfasonerna jag hållt på med senaste veckan. Varenda jäkla natt har jag varit uppe minst två gånger på toaletten. Jag kan inte dra mig till minnes att jag druckit nåt extra eller ätit nåt med mer vätska den senaste veckan, men jag vaknar och det är fullkomligt omöjligt att somna om. Jag förstår hur jobbigt mina patienter tycker detta är... det är ju ett av de vanligaste orsakerna att de söker. Stackare. Jag sov i alla fall till klockan ringde i morse, istället för att gå upp runt fyrasnåret. Skönt.

Känns det inte lite typiskt Ryanair att vara bolaget som bryter mot EU-reglerna och inte betalar ut en spänn i kompensation till sin resenärer som sitter fast? Jag har aldrig åkt med bolaget och kommer aldrig göra det. De får vara hur billiga som helst, men händer det minsta lilla är du ju rökt.

Igår publicerade Dagens Medicin en artikel om handeln med likdelar på svenska sjukhus. Syftet med att träna stora operationer på likdelar är ju inget att anmärka på. Ska man bli en bra ortoped bör man öva på riktiga ben. Men... vart likdelarna kommer ifrån och hur det går till för att få tag på dom verkar sjukhusen inte ha någon koll på. Margareta Berg driver företaget Surgical Training Concept som importerar likdelar och säljer anatomiska kurser och hennes ovilja att berätta hur det går till inger väl vissa misstankar. Det är en affärshemlighet, säger hon. Syftet är givetvis för detta och andra liknande företag att tjäna pengar (vilket är olagligt) om en arm kostar 10 000 kronor. Och att den avlidne gett samtycke till detta är ju inte direkt troligt om hon nu inte vill berätta vart ifrån delarna kommer. Vore det lagriktigt hade hon ju bara visat upp pappret som säger det. Makabert minst sagt att det ska finnas en kommersiell handel med kroppsdelar på detta viset och att svenska sjukhus köper det är ju fan ännu värre.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: