I går överlämnades regeringens förslag till ny patientsäkerhetslag som stoppar patienternas möjlighet att anmäla sjukvårdspersonal till HSAN. I stället ska socialstyrelsen ta hand om utredningarna.
Vad det innebär i korthet är att patienterna inte kan ställa enskilda läkare och sköterskor till svars för fel och inte heller överklaga besluten som nu då Socialstyrelsen kommer ställa.
I don't get it? Hur kan det vara bättre? För man kan ju anta/hoppas att man, om man vill ha en ny patientsäkerhetslag också vill att den ska vara bättre för patienten. Vid uppenbara fel av en enskild person inom vården är det väl självklart att det är just denne som ska svara för felet... Dock kan det idag vara så att en patient inte riktigt vet skillnaden mellan vad som är t.ex en läkares fel eller något orsakat av sjukvårdssystemet, men det är ju just sådant HSAN har funnits till för att reda ut. För att vara lite krass tror jag inte att Socialstyrelsen har samma kompetens att döma detta.
Jag hittar ingen riktig info om varför detta skulle vara en bra lagändring, Göran Hägglunds korta uttalande i artikeln doesn't really cut it, men det kanske kommer flera uttalande om detta.
1 comment:
Håller verkligen med dig!
Förslaget utgår från en märklig och extrem inställning till fel inom vården. Man pratar, i likhet med Socialstyrelsen, i stort sett uteslutande om systemfel; rutiner etc. Bestraffning av personer som gör fel anses skada vården; ”man ska inte leta efter syndabockar”. Förslaget utgår liksom Lex Maria felaktigt från att sjukvården är en lärande och öppen organisation med stort ansvarstagande och öppenhet. Jag vet av egen erfarenhet att det långifrån alltid är så. Förslaget har ju knappast alls debatterats i massmedia hittills, men i 11:e timmen verkar det "komma igång".
Hälso- och sjukvårdsnämndens (HSAN) roll minskar till förmån för Socialstyrelsen som i fortsättningen ska hantera klagomål från patienterna. HSAN är en oberoende domstolsliknade myndighet. Det är däremot synnerligen tveksamt om Socialstyrelsen är tillräckligt oberoende och vidsynt för att klara det nya uppdrag som föreslås i den nya lagen.
Jag betraktar Patientsäkerhetsutredningens förslag som ett beställningsjobb från läkarkåren. Om anhöriga och patienter inte har möjlighet att få upprättelse riskerar förtroendet för sjukvården att allvarligt skadas. Vi kan dessutom få se fullständigt desperata människor som söker sin rättvisa. Det kan inte vara rimligt att vårdpersonal ska kunna vara grovt oaktsamma och orsaka svåra skador utan påföljd. Regeringen har inte övervägt detta tillräckligt allvarligt.
Post a Comment