Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.
Göteborg–Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.
Norrbotniabanan. Byggstart för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
Sundsvall–Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.
Tomteboda–Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.
På vilket sätt gynnas jag av de där? Inte ett skit... så jag byter riktning igen. När sjutton ska edt satsas på tåg som går i södra Sverige där faktiskt en hel del folk befinner sig. Som Magnus skriver i sin blogg tar det 1½ timme med dieseltåg mellan Värnamo och Halmstad. OCh varför nämns inte Europabanan någonstans? den som skulle sträcka sig från Jönköping ner till Helsingborg och vidare ut i Europa. Dagens banor är inte för någon som inte vill åka mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Och det är inte bara tiden som blir skitlång pga alla byten som måste göras, utan priset stiger i taket bara du har ett byte med på din resa.
För mig tar det nästan exakt tre timmar att köra bil ner till Värnamo från Örebro. Det går snabbt, är relativt bra väg och kostar mig mindre än en tank bensin. Att åka tåg däremot tar minst 4 timmar och 40 minuter. Jag måste byta tåg två gånger och stå och frysa på stationer med fyllon och trasiga toaletter. Förseningar och trassel är mer regel än undantag. Och priset för denna lyx börjar närma sig tusenlappen ToR om jag vill ha en sittplats. Att åka buss skulle ta mig en hel dag. Så varför skulle jag vilja åka kollektivt?
2 comments:
Det kostar visst över 200 miljarder spänn att bygga höghastighetsjärnväg. Exklusive själva tågen. Undrar hur mycket vanlig järnväg man får för det. Eller varför vi inte ska folkomrösta om detta också?
Anledningen till att de är emot vägar tycks vara att vägarna i sig är problemet. En annan skulle ju drista sig till att tro att det är bilarna som är problemet. Kanske kan man för 200 miljarder kronor byta ut hela bilparken mot laddhybrider?
Enligt några infrastrukturforskare skulle klimatresultatet av denna gigantiska satsning bli 0,7 procent i utsläppsminskning. Fantastiskt.
Haha, ja, då har de verkligen lyckats.Jag tror iofs på höghastighetståg, men man ska nog börja med att rätta till det som inte funkar idag istället för att bygga mer som man inte klarar av.
Post a Comment