Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Svar till "tonårsmorsa" i negerdebatten

Wednesday, September 23, 2009

Svar till "tonårsmorsa" i negerdebatten

Bra skrivet! (> tonårsmorsans inlägg). Jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg fel. Jag är allt annat än rasist och använder aldrig ordet neger (jag säger faktiskt inte ens negerboll... eller chokladboll för den delen. Har nog inte ens lagt sötsaken en tanke på 10 år eller nåt). Vad jag ville ha sagt, men kanske uttryckte mig otydligt (det är jag nog ganska bra på), är två saker (och lite till)

1. Att jag tycker det är otroligt synd att neger fortfarande ses som nånting negativt. Jag har aldrig gjort det, men förstår mycket väl hur det kan såra. Dock tycker jag tycker absolut inte att man ska förbjuda ord oavsett vad det är för ord. Vad gäller just neger tycker att man istället för att förbjuda kanske borde försöka ge ordet tillbaka sin egentligen betydelse... alltså svart. En kamp är ingen kamp om den är ensidig. Är det inte lite det man försöker säga till barn som blir mobbade i skolan? (i alla fall på min tid). Om man inte bryr sig tröttnar mobbarna. Inte alls lätt det vet jag, men jag tror inte man kan få folk som menar illa att sluta använda ordet neger, men hur kul är det att säga det till nån som inte bryr sig?

2. Att ta illa upp över att ett kvarter heter Negern är en sak, men att lägga tid, pengar och kraft på att få dem att ändra namnet anser jag vara slöseri på CMRs resurser. De borde satsa på större frågor. Hur skulle det hjälpa kampen mot rasismen med ett namnbyte på ett ställe som ingen kände till innan debatten (förutom de i Karlstad förstås). Tack vare debatten har ju folk fått upp ögonen för detta, och jag tror snarare det är till nackdel än fördel för både svarta och CMR... tyvärr. Ännu värre med Nogger Black-debatten. Kan slå vad om att de allra flesta i detta land inte förknippade detta med nåt annat än att glassen var svart och smakade lakrits. Först när jag såg debatten gjorde jag kopplingen.

Reagerade lite på följande i ditt inlägg:
"Eftersom alla kan benämnas med “färg” såsom ljusbrun/svart/vit/mörkbrun/rödlätt etc. så kan man ju knappast påstå att det är rasistiskt att färgbenämna någon, även om man i USA till exempel varken kallar folk vita eller svarta. Men här i Sverige är det fortfarande “acceptabelt” bland människor, oavsett ursprung."

Jag vet inte om jag missuppfattar dig här, men USA om något land använder väl färgbenämningar? Både om sig själva och andra. I USA är rasismen allsidig. Vita, svarta, gula, röda osv kallar sig själva av färg med stolthet och andra av färg med undertryck. Färgen har enorm betydelse i USA, kanske allra mest för de svarta. Till och med så pass att man inte vet vad man ska säga om du faktiskt i nån situation måste färgbenämna för att beskriva en person. Du vet inte om du ens vågar använda ordet svart utan att såra eller uppröra, även om du inte lägger nån som helst åsikt i det.

"Den här killen avskydde ordet, han tyckte att de som gjorde så var hycklare, eftersom han visste att de skulle ha sagt negerboll om inte han stått i kassan. Men de kunde ändå inte stå för att de använde det ordet framför honom."

Många av oss i Sverige är faktiskt uppväxta med att säga negerboll. Jag äter dem i princip aldrig och skulle nog också tveka inför en kassörska om jag nån gång skulle beställa en. Denna tvekan skulle nog uppkomma oavsett hudfärg på den som stod bakom disken, för du får inte säga negerboll, ändå är det... för mig... namnet jag lärt mig, på det jag vill ha. Jag har en kompis som bytt namn och jag som kände henne vid sitt födelsenamn har otroligt svårt att kalla henne för det nya. För mig samma sak. Kan det vara så att din vän bakom disken själv fyllde i det rasistiska i kundernas beställning. Det kanske helt enkelt inte ville såra honom, då de vet att HAN lägger en viss betydelse i ordet?

Kommentarerna du fått i din blogg är onödiga och hemska och det din familj blivit utsatt för är fruktansvärt. Jag skulle aldrig säga nåt annat, och visst det förklarar att ordet kan skada, men ta samma situation och byt neger mot ett annat ord? Skulle kommentaren eller händelsen kännas annorlunda? Vad jag försöker säga är att detta sträcker sig bra mycket längre en ett ord, medan energin nu läggs just på ordet. Det är i människan åsikten ligger, det är människan som skadar och förtrycker oavsett vilket ord den väljer att använda.

Jag lever inte under förtryck, ingen i min familj eller i mitt sociala umgänge gör det heller. Jag kan därför såklart inte uttrycka mig om hur det är att göra det. Jag har dock, i min ungdom, stått på barrikaderna och demonstrerat mot förtryck och rasism. Mina åsikter må va rappakalja, men jag tycker det är bättre att bekämpa än förstärka den.. vilket enligt min åsikt denna debatt gör.

1 comment:

Tonårsmorsa / Fatou said...

Hej! Bara kort respons till ditt inlägg, det som riktar sig direkt till mitt inlägg:

Ang. hudfärg i USA, så vad jag vet så nämner man INTE folk vid färger, utan med namn såsom: "afro-american" o.s.v. Nu har jag aldrig varit i USA, men vad jag förstår är det väldigt tabu att kalla folk för "svart" och vid andra färger...

Du citerar ur min berättelse om en vän som jobbade på konditori och avslutar med ett: "Kan det ha varit så att din vän bakom disken själv fyllde i det rasistiska i kundernas beställning."

Om du hade läst inlägget ordentligt, så hade du sett att jag skrev: "När folk skulle köpa en chokladboll så stod de och stammade fram vad de skulle ha. Min vän sa då alltid “Är det en negerboll du vill ha?”

Så ja, det var det han gjorde, men min poäng med hela berättelsen var att dels visa att det finns svarta som använder ordet för att försöka "avdramatisera" det hela i känsliga situationer, samtidigt som det ändå inte behöver innebära att man inte reagerar negativt på ordet. Min andra poäng med berättelsen är att jag åter inte kan förstå att man fortsätter propsa på att använda detta ord, när man inte kan stå för att man använder ordet framför en svart person. Varför vill man då ändå fortsätta propsa på att använda ordet? Om man ständigt måste se vilka man har omkring sig och ständigt måste förklara varför man använder det, då menar jag att man är medveten om att ordet inte är helt okej och faktiskt kan kräka/såra andra människor och då har jag ÄNNU MINDRE förståelse för varför man väljer och inte bara väljer, utan även står på sig om att få använda det här ordet!!

Ja, det var ungefär det jag ville förtydliga.

Jag förstår vad du menar, men jag håller ändå inte med och som jag har förklarat i mitt inlägg så håller inte argumentet: "Det har ju alltid hetat negerboll" för mig och, som sagt, jag har i inlägget även förklarat varför!

Jag tycker helt enkelt det är ignorant!