Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Kvarteret Negern

Tuesday, September 22, 2009

Kvarteret Negern

Det pågår en debatt på Newsmill om Kvaretet Negern i Karlstad. Det är Centrum Mot Rasisms ordförande Mariam Osman Sherifay som anklagar Lantmäteriet för att upprätthålla rasistiska värderingar genom att behålla namnet.

Ok, ordet neger är klubbat att ha rasistisk innebörd och använder man det är man rasist. Jag vet inte om jag kanske lever i en bubbla här men jag ser faktiskt inte neger som ett skällsord. Folk som ska trycka ner nån för att den är svart, säger väl snarare blatte eller svarting idag. Ordet neger får mig att tänka på ett folkslag... ett stolt folkslag, som har överkommit något så stort som slaveri. Jag ser det snarare som nått att vara stolt över.

Jag kan förstå att ett folk som kallats negrer med negativ underklang kan bli upprörda över att höra det. Men att lägga kraft på att kämpa för namnbyte på ett kvarter i Karlstad känns lite som slöseri med tid och energi. Känns lite som rasismen är större än så. Vad ska det hjälpa kampen mot rasism att ändra på ett namn som när det sattes inte hade ett dugg med förtryck att göra?

Man kan inte utrota rasismen genom att förbjuda ett ord. Rasismen ligger inte i själva ordet, utan i åsikten hos den som yttrar sig. Lika mycket stolthet som en svart människa lägger i just att "vara svart" lika mycket hat ligger det i samma ord om en med främlingsfientliga åsikter yttrar dom.

Jag säger fortfarande negerboll och tänker fortsätta göra det. Jag har aldrig sett kopplingen till nåt negativt idet. Jag är uppväxt med att det heter så.
Negerbollen är skitgod, så det borde väl snarare ses som en komplimang.

1 comment:

Tonårsmorsa / Fatou said...

http://tonarsmorsa.se/2008/09/02/neger-debatten-igen/

Det inlägget besvarar ganska bra precis det du tar upp i ditt inlägg!