Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Dax för ett nytt svenskt varumärke?

Thursday, November 04, 2010

Dax för ett nytt svenskt varumärke?

"All publicitet är bra publicitet" brukar det ju heta. Det stämmer väl inte riktigt i detta fall. Kungen är (tillsammans med sin familj) vår vandrande reklampelare. Han reser land och rike runt, skakar hand och representerar Sverige. Han är vårt starkaste varumärke. I alla fall är det vad som påstås när man ifrågasätter monarkin.

Frågan jag nu ställer till alla förespråkare av monarkin är vad man ska göra nu när vår kung visat sig vara allt annat än en genomgod sagofigur. Kan han verkligen... och bör han verkligen fortsätta vara vårat ansikte utåt? Och är han inte längre vårat ansikte utåt, vad ska vi då med honom till?

Hade det inte varit helfestligt om kungen bara låtit det va? Inte yttrat ett ord... inte brytt sig. Det hade såklart inte varit ett dugg till hans fördel, men det hade varit det roligaste. Spekulationerna skulle gå i taket och explodera tills alla teorier är framlagda i oändligt många artiklar i kvällspressen, tills det inte fanns mer att skriva om det och då skulle det dö ut av sig självt.

Och tydligen kör han lite på den stilen. Under presskonferensen för bara nån minut sedan, undvek han frågan genom att säga några snabba ord om att han inte läst boken och sedan pratade han jakt istället. Som om nån skulle bry sig ett skit om hur det gått för honom att jaga älg i skogen just nu. Anmärkningsvärt är att kungen lovade läsa boken igår och nu säger sig inte ha gjort det ännu. Tarras-Wahlberg försvarar sin forne arbetsgivare med att förberedelsen för jakten tar mycket tid. Det i sig säger ju sitt. Att kungen prioriterar jaken framför att försvara sig i direktsändning luktar ju lite älgplutt. Nä, kungen väljer istället att "vända blad och gå vidare". Det fina i den här cirkusen är att journalister från runt om i världen redan är på plats för att följa jakten och nu får ett RIKTIGT scoop att ta med hem.

Boken, "Den motvillige monarken" har redan sålt 15 000 exemplar, av 20 000 tryckta böcker och jag är den stolta ägaren av ett av de exemplaren.


Image and video hosting by TinyPic

3 comments:

Morrica said...

Eller så behåller vi varumärket och dammar av 'den svenska synden' som storsäljande produkt igen? Det vore kanske en trevlig kontrast till rådande moralpanik?

Anonymous said...

+1 till kungen! Att han har gått på svartklubb, supit och knullat runt lite visar ju bara att han är en del av folket.

Hannastacia said...

Så länge man inte tilltalas med förnamn är man inte en av folket.a