Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Äckligt kaffe?

Monday, November 23, 2009

Äckligt kaffe?

Morgonens första kopp kaffe är enligt mig det bästa på hela dagen. Om jag får bra eller dåligt kaffe vid denna tidpunkt spelar mindre roll, bara det luktar och smakar aningens kaffe. Längre fram på dagen är jag dock mer kräsen... när smaklökarna har vaknat till liv. Men äckligt kaffe har jag nog aldrig varit med om (0m det inte är kallt eller blaskigt, men det har ju inte så mycket med bryggaren att göra).

Sajten Testfakta har testat 8 kaffebryggare gällande bryggprestanda, hanterbarhet och funktioner och endast 3 höll måttet... däribland min kära OBH Nordica King of coffe.

Bryggtiden för en kaffebryggare ska ligga på mellan fyra och sex minuter, enligt standarden ECBC (European Coffee Brewing Centre). Bryggvärmen ska vara 92 till 96 grader, och värmehållningen ska hålla kaffet på en temperatur på 80 till 85 grader.

Jag hade inte räknat med annat. Kaffet smakar ju alltid gott i min maskin. Hemma hos Bäjb dock... där kan kaffet verkligen smaka hur sjutton som helst. Bittert, beskt, kemikalier, you name it... Jag har köpt alla möjliga kaffesorter, men resultatet är alltid detsamma och enligt experten är det tydligen garvsyra som bildas om bryggtiden är för lång. Jag dricker det ändå, men Christian vägrar. Man kanske inte kan vänta sig mer av en kaffebryggare som kostar under 200 kronor. Dax att investera i en ny då kanske.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: