Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Mördarmygg

Friday, July 10, 2009

Mördarmygg

Fyfan, va vidrig det är med alla dessa mygg vid Dalälven. Jag skulle dö om jag bodde där. Inte av allergisk reaktion eller nåt, men av panik. Tänk att inte kunna gå utanför dörrn utan att bli överfallen av miljontals ilskna mygg. Och vad jag förstår tar de sig in också. Iuuuu.


Översvämningsmyggan

Det finns sju arter av översvämningsmyggen.

Den vanligaste heter Aedes sticiticus, och kan spridas över hela Sverige om klimatet fortsätter att bli varmare.

Arten är, tillsammans med Aedes vexans, mycket aggressiva och angriper också i solsken. De kan flyga två mil från sina kläckningsplatser, vilket är långt med myggors mått mätt.

Myggorna lägger ägg i marken i översvämningsområden, och kan överleva i flera år. Äggen kräver först torka och sedan väta för att kläckas.

Under en "gynnsam" sommar kan flera generationer mygg kläckas.



Myggan måste utrotas enligt min mening. För en gång skull kan vi väl skita i miljö o.s.v... vem bryr sig om i fall ett träd överlever i Gysinge om det inte finns en kotte kvar där som ser det. Sen finns ju även den möjligheten att hela Gysinge utvecklar cancer i ett senare skede i.o.f.s... svårt fall de där, men myggan måste veck.

5 comments:

Eva said...

Ja, fy fan! Jag är glad att det knappt finns några mygg här i Gbg. Dom bara blåser bort här :D

Hannastacia said...

Haha, jag har faktiskt inte sett många här heller, men de kommer kanske nu efter allt regn.

CiBag said...

Isch i de hultsfredska skogarna nästa helg lär vi bli myggbetna... :(

CiBag said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hannastacia said...

Antagligen. Fast mig gillar inte myggen tack och lov.