Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Vaccin till alla - bra eller anus?

Monday, June 22, 2009

Vaccin till alla - bra eller anus?

Nu var det dax för sommartablån på TV. Inget CSI idag alltså, men det kan jag leva med när de istället lägger in Criminal Minds-favoriter. Tisdagar och onsdagar ser dystert ut, med Hells Kitchen (jag fullkomligt hatar den skrikande kockjäkeln) och Bachelorette (kan det bli sämre än så?) som bästa alternativ. Torsdagar kör de CSI Miami och det kan jag leva med, trots att jag stör mig på det mesta i den serien. Tack och lov fortsätter Law and Order SVU ser det ut som.

Idag undrar jag om jag kommer klara mig till första reklamen på Criminal Minds. Föruom att halsen bara känns värre, har även nästan börjat avge ett droppläckage och jag känner mig varm och ruggig. Kan det va svininfluensan tro? Örebro läns landsting har tydligen beslutat att köpa in vaccin till hela jäkla befolkningen. Detta till en ynka kostnad av 36 miljoner!! Det är ju tur att landstinget är så täta...

- Finansiering är en fråga som kommer i nästa steg. Med tanke på landstingens pressade ekonomiska situation vore det önskvärt att få kostnadstäckning på annat sätt än genom landstingsskatten, säger ordföranden i landstingets krisledningsnämnd Marie-Louise Forsberg-Fransson (S).

Då skulle jag vilja tilägga att med tanke på min pressade ekonomiska situation är det önskvärt att nån annan tar hand om mina räkningar varje månad.

Närå, det är väl kanske bra att alla ska erbjudas vaccin. Dock undrar jag om det verkligen är nödvändigt. Det finns ju några senarion här:

1. Influensan sprider sig inte mer än vad den redan gjort och försvinner mer och mer som bl.a. fågelvarianten med flera och där står landstingen med ännu större ekonomisk kris och besparingskrav. Dock, med tanke på att de kallar detta pandemi och rustar för katastorf, är detta alternativ inte direkt troligt.

2. Folk dör som flugor runt omkring i världen och vi är evigt tacksamma för att vi fick våra sprutor, men beklagar oss över att de männsikor som alltid drabbas (d.v.s. de fattigare länderna där det kommer slå hårdast), drabbas även denna gång.

3. Influensan sprider sig som förväntat. Folk tar sprutor i ren panik (en lite värre variant av panik än den som sker varje år gällande den vanliga influensasprutan). Dock tar två tredjedelar av befolkningen den i onödan eftersom symtomen inte är värre än en vanlig förkylning och inte heller förenat med någon livsfara för de som är i övrigt friska. Dock finns ju risken om inte alla tar den att de som har nedsatt immunförsvar blir smittade av folk som går omkring med viruset utan att veta om det.

Jag ser en liten risk i alla denna hysteri, som jag även påpekat tidigare, att folk blir avtrubbade om detta skulle gå över av sig självt. Det känns som vi blivit varnade så många gånger nu, och det inte blivit nåt värre av det, att ytterligare ett falsklarm skulle vara förödande för den gång det händer på riktigt (vilket iofs mycket väl kan vara nu).

Jag kan för mitt liv inte förstå, varför de som bestämmer i detta landet, inte genast satte in resförbud, så hade kostnaden för detta kunnat blivit bra mycket lägre än vad det kommer bli oavsett vilket håll detta går åt nu. Nu är det ju liksom redan klippt... detta kommer kosta multum, vilken väg det än väljer att ta.

Fotnot: Eva lärde mig skillnaden mellan en och än i fredags, men jag minns inte riktigt vad hon sa, så ni får återigen ursäkta min okunskap.

2 comments:

Eva said...

Hmm, det är nånting som blir konstigt i mitt Firefox ändå. Eller ska senaste inlägget alltid börja med en mörkare bakgrund för att sedan övergå i en ljusare?

Hannastacia said...

Nä, det ska det inte och det var inte så förut, men tycks blitt så av nån anledning. Har ingen aning om vad som hänt eller hur jag fixar det... har iofs inte orkat kolla speciellt noga heller, men jag ska... inom sinom tid :D