Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Tips & trix, tack!

Tuesday, June 02, 2009

Tips & trix, tack!

Nu när jag kan det mesta om djur och natur, behöver jag lite hjälp med hemkunskapen. Jag har sedan ett tag tillbaka haft problem med insjö i mitt kylskåp. Den befinner sig under höger grönsakslåda och varje gång jag drar ut den följer sjön med och rinner som en flod ner för frysen och ut över golvet. Systemet jag kör hittills för att hålla detta i schakt är simpel... torka bort med trasa... men det fungerar bara för stunden för nästa gång är vattnet tillbaka. Konstigt nog ingen sjö under vänster grönsakslåda. Det är kallt i kylen och ratten står på 4 som sig bör och som den alltid gjort. Någon på jobbet hade kollat på "Rent hus", programmet med de där två läskiga tanterna och de tipsar om att man ska göra rent "avfrostningshålet som i värsta fall är igentäppt. Rensa det i så fall med hjälp av en bomullspinne, piprensare eller dylikt." Det hjälpte inte och bomullspinnen va helt ren. Så om någon har nån idé, feel free to share!

Bild: Stencool design av Raymond Loewy 1938 som framtidens kylskåp.

Skulle också behöva hjälp med tips på dammsugare som inte går sönder efter första suget. Jag har verkligen haft otur med dammsugare genom åren. Ni vet problemet folk har med att hitta rätt dammsugarpåsar? Det har jag aldrig upplevt för jag har aldrig haft en dammsugare så läge att det behövts köpa nya. Det vanligaste problemet jag haft är att gängorna till dammsugarhuvudet går sönder. Den jag har nu har detta problem och eftersom det inte går att tejpa ihop (eftersom huvudet ska vara rörligt) har jag tre gummisnoddar kors och tvärs för att det ska hålla ihop något i alla fall. Självklart lossnar detta alltid när jag är typ längst in under soffan med skiten och sen får jag kämpa som ett djur för att få tag på det. En annan åkomma på denna dammsugare är att "stoppet" på röret gått sönder. En person på typ 50cm skulle nog älska detta, men min rygg är skeptiskt. Detta gick i alla fall att åtgärda med multipla lager tejp. Så, man undrar ju om det ens är värt att köpa en ny dammsugare... och om man gör det är det värt att lägga pengar på en lite dyrare, eller kommer den också falla i bitar så fort jag lägger mina fördömda händer på den? As much as I hate to say it, men det va fan bättre kvalitet förr.

Bild: "The Rocket" från 1962. dåtidens dammsugardröm. Sketafrän jue.

Läskiga tanterna i "Rent hus" tipsar också om citron vid dålig lukt. Visst, det kanske får bort den dåliga lukten som man ville bli av med från början, men hur gått lukar citron då? Jag hatar citronlukt... det luktar institution! Det finns få lukter jag inte hellre skulle stå ut med. En sak är säker. Citron används INTE vid städning av USÖs omklädningsrum. I sektionen där jag byter om finns 10 rum med kanske 7 rader a' 10-15 skåp. Här blandas odörer av svett, blöta kläder, rök och instängt. Man skulle kunna tro att det var omklädningsrum för amerikanska fotbollsspelare, men det är förutom rum 10 uteslutande kärringar. Dammigt och jäkligt är det med. Jag ser ju städpersonalen gå där varje dag med sina vagnar och visst byts det soppåsar och nya toarullar finns det alltid, men över golven ligger dammråttor stora som elefanter och lukten får de banne mig inte bukt med. Amatörer!

Nu ska jag gå och diska med mitt nya smultronluktande diskmedel. Tjong!

6 comments:

Eva said...

Den där sjön i kylskåpet har jag oxå haft! Fast det var verkligen frosthålet som var problemet, det satt massa läskigt klägg i som jag tvättade bort med diskmedel.

För övrigt tycker jag ättika tar bort lukt jävligt bra, även om själva ättikan inte luktar så gott. Däremot försvinner ättiklukten så fort man tar bort ättikan. Sketsmart!

Hannastacia said...

Hellre ättika än citron! fan, jag kollade mitt frosthål igen och det är kliniskt rent. Damn, vad kan det va!?!

Eva said...

Säg till hyresvärden?

Vad är det för smultrondiskmedel?? Jag älskar ju smultrondoft :D

Hannastacia said...

Min hyresvärd är inget att prata med. Har inte hänt nåt med balkongdörren på 5 år eller vad det är, så det lär det ju inte gö med detta heller.

Öhh, Grumme Diskmedel Äng. luktar asgott. Inte riktigt lika drygt som Yez, men snudd på faktiskt.

mamsen said...

Skåpet är paj, kontakta hyresvärlden, hade ju samma sak fast sjön var ute på golvet, blev ett nytt

Eva said...

Åh, jag har Grumme Hav just nu, det luktar asgott, men för mycket badrum för att det ska va gott i köket :S