Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: One last cry for mercy... by flower

Monday, June 29, 2009

One last cry for mercy... by flower

Idag bestämde jag mig för att det va nog. Jag har för länge sedan konstaterat att det är omöjligt att få upp nån slags persienn eller liknande i vardagsrummet och att den enda möjligheten till skugga är att dra för gardinerna. Det är dock också omöjligt så länge mina blommer är i vägen.

Eftersom jag misslycktas så kopiöst med alla metoder att få dom att självdö (som vattensvält i ett år och dylikt) beslutade jag enhälligt idag att helt enkelt klippa ner dom och kasta ut dom.

Aloe Vera-plantan rök direkt. Peningaträdet nöjde jag mig med att ansa på alla fula grenar, så det får plats bakom gardinen. När det kom till min älskade "Nattens prinsessa" som funnits med mig sedan jag flyttade hemifrån, tog det emot, men jag fann sans och greppade en stam och skulle precis klippa med saxen, då jag såg EN BLOMMKNOPP! och som ni ser ingen dålig sådan heller.

Lite fakta om min älskade, underbara blomma:

Stammarna är klängande eller hängande, ibland kryper växten på marken, de blir upp till 10 m långa och 1-3 cm i diameter. Blommorna är strikt nattliga och varje blomma är öppen bara en natt. De blir mellan 18-25 cm långa och 15-20 cm vida. De yttre kalkbladen är gula till brons- eller laxfärgade, de inre är rent vita. Doften liknas ofta vid vanilj eller apelsinblom, men sägs också likna doften hos pingstlinlja. Frukten är rund, röd med taggar och hår, ätlig.

Jag har ALDRIG på alla dessa år (säkert 10) sett ens tillstymmelse till blomma förut! så detta är stort mitt herrskap. Så... jag beslöt mig för att skona dess liv. Nästan så jag måste ställa klockan i natt och gå upp och titta om den blommar.

1 comment:

Eva said...

Ja, klart du inte kan slänga den, det är ju sensation!! Glöm inte att fota den i natt ;)