Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Förbifarten

Tuesday, March 30, 2010

Förbifarten

Ok... som jag fattat det. En motorväg som kör förbi Stockholms innerstad så man slipper knöla sig in med bilen. Detta samt ökad satsning på kollektivtrafiken i form av Citybanan som kommer gå under Stockholms city för att lösa proppen lite i stan. Om jag har fattat helt korrekt vet jag inte, men det låter väl hur bra som helst.

Stockholm är ju ett rent helvete vad gäller trafik. Jag, och i princip alla jag känner som inte är helt bekväma med stan, gör allt för att slippa köra i den stan. Hur nån kan köra till jobbet och komma i tid fattar jag inte. Och det är omöjligt att ta sig från ena sidan stan till den andra utan att antingen ge sig in mitt i smeten, eller köra vilse på vägarna i utkanten.

Hänsyn tas till Stockholms unika miljövärden. Med fyra femtedelar av vägen i tunnel undviks intrång i naturmiljöer och splittring av naturområden. Bullerspridningen begränsas. Beslutet är förknippat med ett antal villkor för att säkerställa att största möjliga hänsyn till klimat och miljö tas vid utformning, byggande och drift av vägen.

Så varför skriker miljönissarna? De säger ju att de ska satsa på kollektivtrafiken också. Att bygga ut den till det enorma lär ju inte hjälpa för folk kommer inte sluta ta bilen ändå. Jag kan ha fel, men borde inte det eviga bilköandet i innerstan i längden vara mer miljöförstörande. Ok, bygget kommer väl orsaka en del, men är inte ändå vinsten större?

Notan beräknas till 28 miljarder kronor. Av dessa ska cirka 23 miljarder tas från trängselskatten. Dåså, då finns det ju pengar. Jag ser ju hellre att pengarna går hit än till kronprinsessans dåraktiga bröllop. Varför skulle det va bättre att satsa pengar på ett löjligt jippo som det?

Om vi nu skiter i Stockholm... för vem bryr sig egentligen om det, förutom Stockhomarna själva? Regeringen ska totalt satsa 482 miljarder kronor (vilken jäkla summa!) på förstärkt infrastruktur i hela landet fram till 2021. 417 miljarder kronor är statlig finansiering och 65 miljarder medfinansiering (vad det nu betyder). Men... det blir ingen satsning på höghastighetstågen! Why, Maud? why? Behövs de inte mer än en jäkla bro till över till Danmark?

jag fattar ju inte sånt här så jag ska väl knipa trut, men eftersom det står att läsa om det överallt i varenda tidning i dag, var jag ju tvungen att ge mig på att försöka förstå och ha en åsikt. Om jag själv satt i regeringen skulle jag satsa pengarna på få igång Hypersonicplanen innan de 10 beräknade åren, samt satsa en liten peng på tågtrafiken mellan Örebro och Värnamo.

Image and video hosting by TinyPic

6 comments:

Razmatazuz said...

Tror du på riktigt att bilköerna försvinner av detta bygge? Det finns inte ett enda miljömässigt positivt argument för byggandet, och inte heller några som helst studier som tyder på att denna typ av motorvägsbyggen motverkar problemen med flaskhalsar och minskar biltrafiken, utan enbart tvärtom. Att det dessutom krävs kraftigt höjda vägavgifter enligt de flesta experter leder till att det återigen är en av alla alliansens satsningar på de som har mest pengar och som inte alls behöver någon ekonomisk hjälp. Citybanan var redan färdigprojekterad och finansierad för 4 år sedan. Byggdatum var redan satt. Det var en av de första projekten som den nuvarande regeringen bestämde sig för att stoppa då de tillträdde.
Om du var lite påläst så hade du vetat att de 23 miljarder som tas ifrån vägtullarna är pengar som enligt folkomröstningen om införandet av dessa vägtullar skulle gå oavkortat till utbyggnad av kollektivtrafiken. Av de som är emot bygget av Förbifarten kan jag tala om att det är mycket mycket mycket få som vill betala för något prinsessbröllop kan jag säga. I Miljöpartiet och Vänsterpartiet känner jag nog inte till en enda rojalist!

Det vettigaste du frågar om är WHY inga höghastighetståg???!!! Det är fullkomligt otroligt hur de kan låta bli att satsa på de enda rimliga framtidslösningarna som finns just nu. Det finns inte en endaste krona av de här 482 miljardena som innebär en förbättring av miljön. Det handlar snarare om renovering av redan befintlig infrastruktur och dessutom är 482 miljarder på 11 år på alla infrastruktur inte någon särdeles stor satsning. De har valt ut ett datum långt fram i tiden på detta vis enbart för att få summan att låta oerhörd.

Hannastacia said...

Nja, jag tror väl egentligen ingenting. Jag är som sagt INTE påläst och egentligen bryr jag mig inte så mycket om Stockholm alls.

Frågan om tågen ligger mig bra mycket varmare om hjärtat, men där är det ju tydligen nit totalt.

John Liungman said...

Hej!
Så varför skriker miljönissarna? undrar du. jag tror att du svarat på den frågan själv.

"Jag, och i princip alla jag känner som inte är helt bekväma med stan, gör allt för att slippa köra i den stan. Hur nån kan köra till jobbet och komma i tid fattar jag inte."

Vad händer om du plötsligt får en snabb motorväg till jobbet? Jo, du lär börja ta bilen till jobbet där du kanske förr tog tunnelbanan. Effekten är välkänd, och resultatet oftast att samma trängsel återkommer efter några år. Fast då är de totala utsläppen större. Vilket också trafikverkan bekräftar. Regeringens förslag beräknas ge i princip noll minskningar av klimatpåverkande utsläpp. Och då har man bränt 482 miljarder och är tio år närmare en klimatkatastrof.

Så nu vet du hur en miljömupp tänker! ;-)

JOhn

Hannastacia said...

Oki. Jag är den första att erkänna att jag inte är miljötänkarbegåvad alls... dock är jag så miljövänlig man kan bli ur trafiksynpunkt eftersom jag själv varken använder bil eller kollektivtrafik i stan. Jag använder fötterna :D

Razmatazuz said...

Bravo! :) fötterna är formidabla transportmedel :)
Jag bryr mig egentligen inte heller nämnvärt om Stockholm men tycker principiellt att det är felaktigt att använda trängselskattepengar till att bygga en ny 6 -filig motorväg och att Citybanan plötsligt anses vara regeringens förslag trots att de var emot den från början. Nu ska den byggas en miljard dyrare och 3-4 år försenad...
Att det inte satsas en endaste ynka krona på vare sig höghastighetståg eller landsbygdens kollektivtrafik är också totalt obegripligt. De allra flesta i Sverige bor ju faktiskt inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö...

Hannastacia said...

Nä det var en jäkla massa Stockholm med omnäjd i deras satsning. Som vanligt tror de som bor där att det Stockholm är lika med Sverige, när Stockholm i själva verket är en fis i rymden på Sveriges karta.