Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Dra dit pepparn växer

Wednesday, March 03, 2010

Dra dit pepparn växer

Ibland fastnar jag i funderingar om ordspråk och var de härstammar ifrån. Jag börjar ofta tänka på dom vid tillfällen då jag inte har möjlighet att ta reda på svaret. I morse på väg till jobbet, kom jag att tänka på:

Dra dit pepparn växer

Jag hann med oändligt många funderingar och varianter på ursprung och betydelse. Så fort jag kom hem googlade jag och svaret fann att:

Pepparn växer på många ställen verkar det som, dock inte i vilt längre utan i odlingar och inte i Sverige vad jag kan förstå, så alltså ska man dra till ett annat land. Dit man ska dra är förstås någonstans långt bort. Ursprungligen syftade det på cayennepeppar och dess hemland Guyana i Sydamerika, känt för sitt obehagliga klimat.

Uttrycket finns i flera europeiska språk sedan åtminstone 1700-talet. Coolt!




Image and video hosting by TinyPic

1 comment:

Annarki said...

Jaha, vid den här tiden är det i sådana fall nog många som vill dra dit pepparn växer...