Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Be afraid, be very afraid

Wednesday, May 27, 2009

Be afraid, be very afraid

Örebro City är mer en byggarbetsplats än city just nu. De grävs och läggs nytt på backen överallt... Stortorget, Köpmangatan och Våghustorget är i princip helt uppgrävda och ytorna att gå på är få. En dag som denna är det också förenat med livsfara att gå där märkte jag. Vinden slet tag i alla den kunde komma åt och kravallstaket ställda runt alla hål flög runt som fjädrar i luften. Jag klara mig dock helskinnad hem.

Elvis Presleys näsdusch som säljs på aktion i Los Angeles


Det råder blodbrist i landet. Akademiska sjukhuset i Uppsala har idag fått ställa in 15 operationer. Katastrof! Det blir ju alltid blodbrist på sjukhusen denna tid på året, men att man fått ställa in operationer var länge sen vad jag förstår. På USÖ är det väl inte så illa än, men det är väl bara en tidfråga. Dock brukar ju folk duktigt gå och ge när det skrivs om det i tidningen, så man får väl hoppas det löser sig. Själv tänker jag inte ge en droppe. Inte för att jag är snål med mitt blod... inte alls, men jag mår så ini norden dåligt ett bra tag efteråt så jag tyar inte tyvärr. Dessutom sjunker mitt Hb till botten och nåra järntabletter får ni inte i mig ens med våld. Men om ni kan GE BLOD NU! så vi kan operera våra sjuka medmänniskor.


Sådärna, nu till dagens hot topic:
Antibiotikaresistens

Om man inte jobbar inom vården eller själv varit utsatt är väl detta inget man ägnar en tanke åt, men det är bra läskigt ska ni veta. Bara senaste åren har förekomsten av dessa bakterier ökat nåt fruktansvärt. För att klargöra lite:
MRSA Meticillinresistent Staphylococcus Aureus, VRE Vancomycinresistenta Enterokocker och ESBL Extended Spectrum Betalactamase är alltså namnen på bakteriestammar som bildat resistens mot det antibiotika som tar dö på dom. Efter ihärdigt användande sätter bakterierna igång om muterar och bildar ett skydd mot fienden och lyckas oerhört snabbt och bra med detta. Spridningen i Europa är enorm. Luckely, är vi i Sverige lite kloka i alla fall och har lyckats hålla spridningen på ganska låg nivå, men aktar vi oss inte är vi snart ikapp Storbritannien och östra Europa.

Minns ni vad som hände innan antibiotikan? Nä, för det gör inte jag heller, men jag vet ändå. Folk dog! Infektioner var förenade med död i de allra flesta fall tills den vackra dag 1928 (och en bra bit efter det) Alexander Fleming plockade svamp... eller åtminstone odlade svamp... eller mögel och på den vägen var det. Och idag är ju antibiotika bland det värdefullaste vi har inom sjukvården, men tas trots detta helt förgivet.


Efter Fleming odlat svamp startade masshysteri i att få fram olika sorters antibiotika och med en fasansfull framfart kom det ena efter det andra, men sen sörni hade man tillräckligt många och bra sorter att man inte längre tjäna några cash på att ta fram nytt och man i prinicp slutade. Det skrämmande i denna kråksången är mina vänner att det idag inte finns nåra pengar alls i att forska fram nya sorter. Och alla vet att utan pengar - inga läkemedel eftersom läkemedelsbranchen handlar om just pengar... och det ska va stora såna.

Så... om inget görs, och det illa kvickt, är risken stor att vi tillslut morfar tillbaka till 20-talet. Folk kommer börja kola av infektioner igen. Det görs stora insatser i att försöka förhindra onödig utskrivning av antibiotika inom sjukvården, men tyvärr är det allt för många läkare som struntar idet och anledningen att jag tar upp det just idag är en artikel i DN idag: Läkare struntar i nya riktlinjer för antibiotika
Detta beror såklart inte på okunskap hos läkarna... inte alls... de blir fullproppade med information och varningar om detta dagarna i enda (och vi övriga svettas i stora plastförkläden och tvättar händerna tills skinnet nöts bort). Vad det handlar om är som alltid jävla pengar. Pressen på att vara effektiv, ploga igenom så mycket patienter som möjligt (de som man inte lyckats mota bort redan i telefon), på så kort tid som möjligt och till så låg kostnad som möjligt gör det inte lätt för dom. Att patienten dessutom kräver antibiotika eftersom de tror (läs vet) att de funkar (även i de fall av förkylning som är virus, vilket de oftast är och som antibiotika inte biter på alls) gör det inte heller lättare. Dessutom finns det inte speciellt mycket läkare på vårdcentralerna och vissa har inga alls, så de dagar de finns där måste man hinna allt. Dagens patienter i dag kräver en hel del av sjukvården och ofta med all rätt, men många gånger helt orealistiskt. Att man själv kan hålla sig upplyst genom exempelvis internet har många fördelar, men även många nackdelar. Inte allt som står är riktigt och även om det är det är mycket av det medicinska språket inte begripligt för en lekman och man förstår bara hälften, skaffar sig en åsikt och förstår sen inte att det de läst kanske inte är det bästa för just dom. Så nästa gång ni tröttnar på att snyta er och hosta sönder revben, tänk igen innan ni ber om antibiotika! Köp Ipren, en goe nässpray och be doktorn (om ni absolut måste dit) om en grogg Cocilliana-Etyfin istället, så sover ni bort det.

Nu har jag väl ändå gjort mitt för att rädda mösnkligheten för idag... Nu måste jag gå och klippa naglarna.

6 comments:

C.Hjort said...

varför brukar blodet ta slut just vid denna tiden på året? jag tror att tillgången till internet och sjukdomsbeskrivningar bara ökar hypokondrin hos människor, så man ska passa sig för att söka på sina symtom, och be en läkare kolla på det istället. för övrigt så vetifan om mänskligheten är värd att rädda faktiskt.

Hannastacia said...

Nä, kanske inte, men jag gjorde ett försök i alla fall. Vet inte varför det tar slut i maj. Kanske för att man försöker beta av operationer innan sommaren, men det kan inte vara ensam anledning tycker jag.

C.Hjort said...

nej, det låter ju lite konstigt. jag hade gärna gett blod, men har man som jag, en onaturligt kraftig muskelmassa i armarna, så måste det till en slags slagborr för betong, fast mer anpassad för sjukvården då givetvis, men det saknas utbildningar för sjuksystrar på denna maskin. dessutom så tror jag inte att ni vanliga dödliga är redo för mitt dna ännu.

Hannastacia said...

Äh, säg som det är... du är livarädd för den stora nålen :)

Eva said...

Jag kan iaf erkänna att jag har fobi för nålar!

Och Cocilliana är fan the shit asså...mmmh

Hannastacia said...

Jag älskar att sticka nålar i folk!