Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Varför slutade man "hänga"?

Monday, April 06, 2009

Varför slutade man "hänga"?

Sprang förbi kullen i Varberga nu ikväll och blev sentimental. Högst upp vid stenen satt en drös ungdomar och hängde. Tänk vad man "hängde" förr. Det innebar ju också just häng för man gjorde ju egentligen inget annat. Antagligen var det för att man ville bort hemifrån och inte hade nån annanstans att ta vägen, så man hittade små smultronställen där man träffades och bara var. Hela vägen hem såg jag små högar med kids hängandes.

OOOOOwwooooOOOoOOOww... förflyttas tillbaka i tiden...

... till typ 1992. När jag flyttade till Örebro hängde vi jämt i Kastanjeparken, inte långt ifrån där jag bor idag. Denna park delade vi med de lokala fyllona... vem minns inte Pierre som cyklar med spikrak rygg på en gammal damcykel med militärbyxor. Han hade suttit inne för mord flera gånger sas det. Sen hade vi Kurre som var livrädd för sin pappa Baronen som stod i fönstret och spanade på honom dagarna i ända. Kurre ramlade ofta och hade alltid nya blåtiror när han kom till parken. Å sen var det bröderna som gick och samlade burkar, fast de hade flera miljoooner på banken. De roade oss att driva med fyllona och de var nog bara glada för att få lite sällskap.

Några år senare på högstadiet var Rostagården vår utgångspunkt. En bit in bland huset fanns ett gammalt förfallet lusthus som vi gjorde till vårt och kallade för CP-huset. Här satt vi och tjuvrökte de lösa cigg vi lyckats få ihop och delade på "lillen" och lyssnade på punk. Grabbarna hade DT:s och hade fått en gammal container strax bredvid så var det sämre väder hängde vi där istället. Ibland förflyttande vi oss till Allmänningen där vi roade oss med att ligga i en fyrkant, vilket innebar att alla skulle ligga med sitt huvud på nån annans mage. På andra sidan ån fanns ett buskage som fungerade som festlokal på helgerna.


Ytterligare nåra år senare börja vi gå på punkkonsterter i Varberga och hängde då vid just kulle och stenen eller den lilla utomhusscenen breve. Här söps folkpilsner som vi tidigare spenderat typ hela dagen med att få nån att köpa ut åt oss. Senare fick Lotti en lägenhet och det natuliga hängstället förflyttades in

Sen börja vi gymnasiet och avancerade uppåt stan. Statyn vid Järntorget vad samlingspunkten och när alla anlänt förflyttade vi oss in i Centralparken. På kvällarna gick de som kunde på krogen i omgångar, medan vi andra satt kvar i parken tills alla kom tillbaka. Lektioner som var mindre kul skippades och alla skolkare möttes upp i parken. Mycket punk var det.

Häng was the shit! Lustigt nog tycks hängställena va de samma än i dag. Centralparken och statyn är alltid smockat med ungdomar med tuppkammar. Containern i Rosta fanns kvar sist jag gick förbi, även då fylld med moppar och crossar. Scenen och kullen i Varberga används uppenbarligen också fortfarande.



Nu till en annan sak. Kan ju vara vädret och det kan även vara det faktum att jag bara jobbar 3 dagar denna vecka, men jag känner mig otroligt pigg och kry i kroppen. Inbillar mig att "kuren" gjort nytta. Jag kom hem i dag utan fötter som klumpar och magen har jag knappt känt av på hela dagen. Måtte detta hålla i sig, för "kuren" kommer inte på frågan igen.

4 comments:

mamastacia said...

Tur man inte visste, stryk hade det blivit!!!!

Eva said...

När jag var liten hängde vi alltid i trappan utanför videobutiken Maxim...därför kallades vi i vårat gäng för Maximarna. Sen brann videobutiken ner, då förflyttade sig alla till Ica Maxi istället.....still Maximare alltså ;)

C.Hjort said...

jag håller med mamsen, ungdomar som håller på med sånt här bör bestraffas!!!

Linda said...

Ha ha. Kom du ihåg våran första spelning vi hade på Rostagården (tror jag). Vad kul vi hade.