Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Jul 2011/2012

Monday, January 02, 2012

Jul 2011/2012

Knappt jag kommer ihåg så långt som till när jag kom ner till Göteborg den 22:a december på kvällen, men det var till en förväntansfull liten pojk vid namn Dennis i alla fall. Förväntansfull och febrig. Både den lilla och den stora Velander tycktes ha åkt på det jag haft och yrade natten igenom. Det har varit ganska händelserika dagar... Det finns lite kort på kameran (inte på de yrande pojkarna då utan från hela ledigheten), men de kommer senare eftersom jag glömt kvar den i Göteborg.

Dennis julafton
Pojkarna vaknade och kände sig bättre. Jag gick upp tidigt och förberedde en julaftonsfrulle med tomtegröt och vörtbröd som gick hem hos pojkarna. Ganska snart efter detta dax att öppna paket. Daniel som övertygat mig med all kraft att inte köpa något till honom överraskade med en klapp till lilla mig. En Leif GW wobblehead. Hur cool som helst. Dennis blev överlycklig över alla sina julklappar och resten av dagen gick åt till lek med klappar. Vi kollade Kung Fu panda 2, byggde Lego, spelade hockeyspel och Nintendo DS. Jag och Daniel lagade till ett julbord av köttbullar, prinskorv, ägg, potät, vörtbröd, julost och leverpastej. Mer än så behövs inte. Vid 18-tiden var dett dax att packa ihop den lille pojken och köra honom i regnvädret till mamma i Angered.

Julafton hos Sonja och Hendor
Vid 12.00 på julafton landade jag och Daniel i Kungsbacka hos mormor Sonja och morfar Hendor. Vi var först, men inte långt efter kom mamma Yvonne med sambo Glenn och lillasyster Carin. På plats var också morbror Robert. Dagen var perfekt med god mat och Hendors sköna historier om sitt liv från skogsarbete i Jämtlandsskogarna till indrivare av stöldgods hos Göteborgspolisen. Och jag fick julklappar jag med. Köksknivar, ljuslykta och en fin tvål- Så himla gulligt. Mitt julgodis i den fina burken jag gjort gick hem hos alla.

Atos breakdown
Vid 18-tiden var det dax att åka hem. Här hade det gått och blivit rejält kallt och vi drog på allt som hette värme i bilen för att få bort is och imma. Vi kom ca 1 km innan bilen började rycka på motorvägen och dog. Tack och lov kunde jag rulla av ut på en avfart. Bättre än motorvägen men inte alls nåt bra ställe. I en kurva i beckmörker på avfarten Kungsbacka Norra stod där jag och Daniel och visste inte vad vi skulle ta oss till. Bilen stendöd! Tack och lov dröjde det inte allt för länge innan en bil stannade. Tack och lov en polis som hjälpte oss med bärgare. Det dröjde dock innan bärgaren kom och varningsblinkersen var inte långt i från döda. Bärgaren körde oss till Mekonomen i Kungsbacka och sen var det bara för oss att ta tåget till Göteborg. Där mötte Andess upp och körde oss alla tre till Tuve.

Julaftons kväll
Riktigt perfekt. Jag, Daniel och Andess, musik och grogg.

Juldagen
Spenderades i soffan i princip hela dagen. Andess var kvar och vi käkade pizza och kollade en galen serie i sträck. När Andess gick fortsatte vi myset i soffan med lite glass och ytterligare galenskap på tv:n

Annandag jul
Den stora Premier League dagen och fotbollsälskare som Daniel är spederades mycket tid framför tv:n. Dock gav vi oss ut på planerad promenad. Sämsta tänkbara dag. Småspiksregn och det var inte alls skönt.

Tisdag
Klockan 4.20 ringde klockan eftersom Daniel stackarn skulle upp och jobba. Nervös för min bil kunde jag ju inte somna om och från det att klockan slagit 07.00 spenderade jag i stort sätt hela dagen med att försöka få tag på Mekonomen. Inget svar. Visade sig sedan efter jag ringt Mekonomen Direkt för andra gången att de hade stängt och bara skulle ha öppet onsdag och torsdag. Hade ju inte skadat om detta stått på hemsidan eller  de haft en telefonsvarare. Blev inte mycket annat gjort förutom en långpromenad och lite handlande. Lagade kycklinggryta till min karl när han kom hem och det uppskattades mycket.

Onsdag
Fick tag på mekonomen ganska omgående. En jättetrevlig herre med ryggskott kollade bilen direkt och ringde upp för att berätta att det inte var nåt annat fel än att batterikabeln suttit lös. De hade startat bilen och den gick som en klocka. Bara att komma och hämta. And so I did. Skitvädet, men jag gav mig in till stan och hoppade på tåget till Kungsbacka, hämtade min lille bil och gav mig nervöst iväg mot Damco för att hämta upp Daniel. Vi hade nämligen planerat en biokväll och köpt biljetter. Bilen gick fint ända till Damco, men när jag hämtat Daniel och vi satte på värmefläkten började genast bilen rycka och sen dog den igen. Tack och lov hade vi Daniels arbetskamrat Staffan efter oss och han hjälpte oss rulla undan bilen från vägen och han kikade lite på den. Sa genast att det antagligen var nåt med besinpumpen. Vi fick lämna bilen där och fick skjuts hemåt.

Väl hemma ringde Daniel sin bror Peter (ex bilmekaniker) som snällt nog kom över och hämtade oss för att bogsera bort bilen eftersom den stod väldigt illa där den stod. Men se då funka den igen och den funkade (dock lite ryckigt och osäkert) hela vägen hem till Peters svärmor där bilen nu står kvar i hennes garage.

Torsdag
Storstorm på väg och jag visste inte riktigt om jag skulle ge mig ut eller inte, men det gjorde jag. Satte på mig träningskläder och tog all kraft och stegade i motvind till Backaplan för att köpa lite raketer till nyårsafton. Hittade en liten vagn där ute som sålde. Gick in en sväng på Coop och när jag kom ut var stormen i full gång. Nära jag inte tog mig hem, men det gick i alla fall med buss. Trodde inte Daniel skulle ta sig hem eftersom Älvsborgsbron var stängd och sist det hände fick vi ju sitta i köer i timmar, men kollegorna på hans jobb hade släppt i väg honom ett par timmar tidigare och redan vid 14.30 var han hemma så vi fick lite extra mystid tillsammans. Återigen förvånas jag över att Sveriges blåsigaste stad har broar.

Fredag
Började ringa till Hyundai. Peter vill byta bensinpumpsrelä och ville jag skulle ringa och höra om pris. Höll på i flera timmar, men fick bara till svar att de skulle ringa upp senare. Gav upp till slut och åkte upp på stan för att luncha med Cillan och köpa biljetter till Lock Up nästa helg. Ingen ringde och jag var skitförbannad. Hur som helst, mysig dag på stan med Cillan och jag var hemma igen lagom tills Daniel kom. Dennis som skulle komma var sen och kom inte förrän 18.00, men vi hann med en mysig kväll ändå.

Nyårsafton
Vi gav oss på att laga stek. Köpte en termometer på ICA och slängde in den i ugnen efter att ha läst noga hur vi skulle göra. Och det blev supergott. Perfekt! och med lite potätgratäng till blev det en riktigt fin nyårsmiddag. Dennis var inte så förtjust i köttet, men å andra sidan har han varit väldigt förkyld och inte så sugen på mat alls. Men godiset gick ner. Vid 19.00 gick vi ut och fyrade av våra raketer. Dennis visste inte riktigt om han var rädd eller tyckte det var kul, men när raketerna var slut villa han ha fler. Dock hade vi bara de 7 jag köpt. Jag tror han var ganska nöjd ändå. Strax efter vi kom in i gen somnade den trötte lille och jag och Daniel satte förväntansfulla på UFC 141. Blev MYCKET besviken när min Donald " the cowboy" Cerrone gick och förlorade mot Nate Diaz. Skit också! men men... han får komma igen till nästa fight. Klockan 24.00 korkade vi upp vår pava smultronbubbel och gick ut och ställde oss på balkongen. Jag har aldrig sett nåt så vackert. Himlen målades av fyrverkerier åt alla håll och vi stod där ganska länge innan det lugnade ner sig. Det var som i en film att stå där med min älskade under den upplysta färgglada himlen. När det var över gick vi in och kollade lite till på tv innan vi la oss och sov för första gången 2012.

Nyårsdagen
Alltid tråkigt att vakna och veta att man ska hemåt snart. Lite dov stämning sådär. Dock hade vi ju lillskiten att roa eftersom hans kompis Alex inte var hemma och han livar ju upp allt. Klockan 17.11 följde killarna mig ner till bussen som skulle ta mig vidare till stationen. Tåget hem gick bra.

Det var inte alls roligt att komma hem. Det är det ju aldrig, men efter att ha fått spendera så lång tid tillsammans känns det extra tungt. Man har vant sig vid att ha varandra och det känns väldigt ensamt och ödsligt att inte ha Daniel att prata med.


Image and video hosting by TinyPic

No comments: