Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Jag har jobbat på Carema

Thursday, December 22, 2011

Jag har jobbat på Carema

Typ... eller ja, det har jag ju. Carema köpte nämligen upp Svensk Äldrevård som äldreboendet jag jobbade på gick under innan. När Carema köpte upp stället fick vi erbjudande om att köpa aktier och jag var faktiskt nära att göra det. Är glad idag att så inte blev fallet. Jag jobbade under Carema under väldigt kort tid och detta var typ år 2000. Märkte inget av allt det som det skrivs om idag. I alla fall inte i högre grad än innan.

De anställda tvingas spara in på blöjor, de äldres mat (mat för sju ska räcka till tio personer) och andra förbrukningsvaror. Om det brinner ska de först försöka släcka själva, innan de slår larm

Detta är ju såklart fruktansvärt, men jag ska säga er en sak gällande blöjor. Kunskapen om blöjor är i äldrevården under all kritik. Kan tyckas det är en banal sak, men blöjor är SVINDYRT och felanvändningen total. Bara genom att personalen lärde sig lite om detta skulle man faktiskt kunna spara in en hel del pengar och då på ett korrekt och icke-integritetskränkande sätt. Många äldre har idag alldeles för stora blöjor eller kanske flera blöjor i lager-på-lager för att man tror att det tar mer (vilket det såklart inte gör eftersom den blöjan som ligger närmast har en plastad baksida och den yttre inte ger nån effekt alls. Ta de gamla på toaletten i stället och använd mindre skydd. Ett toalettbesök kostar inte i närheten av så mycket i pappers- och vattenförbrukning som en Tena Extra Plus.

Vad gäller maten undrar man ju hur mycket mat "mat för sju" är. Min erfarenhet är att mat för sju i normalportioner skulle räcka alldeles utmärkt för tio utan att man skulle behöva snåla ett dugg. Gamla äter i regel inte lika mycket och när jag jobbade blev alltid mat över som fick åka i soptunnan. Men som sagt det beror ju på hur stora portionerna är från början.

Vad gäller bränder är det ju bara helt idiotiskt att försöka släcka själva. Visst en utryckning från brandkåren kostar typ 5000 kronor oavsett om nåt jobb blir utfört eller inte, men hur mycket skulle det inte kosta Carema om en anställd blev skadad? Detta är inte annat än urdumt.

Som vanligt tycker jag det är synd att ett företag får ta skiten för flera. Inte synd om Carema... inte ett dugg. De ska ha, men jag tycker pressen skulle granska flera för detta är inte unikt för dom såklart. Det är som med ICA och köttfärsen. Alla gör det, men nu råkade det bli Carema som hamnade i blåsväder och nu skrivs det som om endast de vore the devil själv.



Image and video hosting by TinyPic

1 comment:

2000aldrig said...

Carema tävlar i att spara - Insatsen är din mors liv

http://bit.ly/v7oZjx