Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Gnabb om Niqab

Tuesday, October 06, 2009

Gnabb om Niqab

Centerpartisterna Staffan Danielsson och Lennart Pettersson vill förbjuda burka. Totalt. jag känner mig faktiskt lite lite kluven i frågan och nej, alla som förbereder till attack, jag är fortfarande inte rasist eller ens i närheten. Däremot är jag emot religion... starkt emot. Religion har inte skapat nåt gott nånstans.

Jag var tvungen att slå upp skillnaden mellan burka och niqab och om jag fattat det rätt är niqab den varianten som täcker hela nyllet. Burka kan man väl få ha om man tycker det är så jäkla kul, men niqabben är jag skeptisk till.

Jag råkade slå på nåt debattprogram på Svt för ett tag sedan och då var Alia Kahlifa med... ni vet tjejen som går barnskötarutbildningen och inte skulle få använda niqab skolan. Jag är helt för att människor ska få klä sig hur de vill och visst får de även utöva sin religion (så länge de håller sig borta från mig medan de gör det) men ska man bli barnskötare i Sverige, tycker jag nog det ska finnas lite måtta.

Niqab är en del av islam och inte en kulturell sedvänja som många i okunskap hävdar. Inom de fyra islamiska rättsskolorna anser en del att niqaben är obligatorisk, medan andra menar att det enbart är en stark rekommendation. Jag har valt att bära niqab och är fullt övertygad om att den för mig närmare min Skapare.


Spelar det verkligen nån roll i sammanhanget om det är kultur, religion eller bara en fix idé. Jag får inte klä mig hur jag vill på mitt jobb, men inte skriker jag rakt ut för det. Jag godtar reglerna om att jag måste bära vita pyjamaskläder och plocka bort smycken och dylikt. Jag har liksom inte mycket val. Alia bär sin niqab av egen fri vilja (påstår hon och visst kan det väl vara så, men hade inte det varit bra mycket bättre om det inte stått i en bok att du skulle gömma dig bakom en svart sjal?). Men varför ska hon inte som alla andra få anpassa sig efter de regler som finns? religion är väl ingen egentlig ursäkt? eller är de det? Så fort man åberopar religion kan man visst få rätt till allt? Ingen skulle lyssna två gånger om jag börja tjöta om att ha jeans och munkis på jobbet. Jag skulle helt enkelt få sluta om jag inte följa landstingets regler.

Skolan Alia går på vill inte att hon bär niqabben av vad jag anser helt legitima själ. Som barnskötare jobbar du med tal, men även kroppsspråk och ansiktsuttryck... mycket stor del av kommunikationen speglas i detta. Visst är barn anpassningsbara och jag tror inte heller barnen är de stora problemet, men det krävs också ett gott samarbete med kollegorna. Där tror jag vi har ett problem. Nu var ju iofs förbudet menat under skoltiden och inte i hennes kommande arbetsliv. Grupparbeten, rollspel och till och med samtal i skolan försvåras självklart av att man inte kan se ansiktet på en person. Det är ett faktum.

Men sen är det de där med förbud. Det är farligt med förbud. Sverige ska vara ett fritt land och alla ska få leva och lära som de vill... men är det så verkligen? jag vet inte om jag till 100% håller med om det, men visst har vi det bra mycket friare än på andra ställen i världen. Risken är stor att fler förbud följer om man börjar, så det är la bäst att låta bli. Dock anser jag det heltokigt att tro att man kommer närmare nån, skapare eller icke, genom att gömma avskärma sig och gömma sig för världen. Skaparen skiter fullständigt i dig och alla andra oavsett.

2 comments:

Anonymous said...

Som svenska, vad får jag för respekt om jag inte har en burka i ett fundamentalistiskt land?
Varför inte ta seden dit man kommer? Vi är i Sverige och håret och ansiktet är en del av en människas identitet.
Kanske var det något som inte stämmde med Muhammeds fruar? I alla fall är det flera tusen år sedan. Svenskar bara godtar. Det gör inte invandrare.

Anonymous said...

Glöm inte att slöjan och burkan är till för att männen inte ska bli upphetsade av att se kvinnohår eller ansikten och kroppar. Det handlar ju i grunden om en diskriminering av männen att vi skulle tro att de inte kan klara av att se kvinnor utan slöjor.
Vi ska i vårt upplysta land inte låta tanken på religionsfrihet fördunkla våra sinnen, utan vi måste se klart vad det egentligen handlar om.
Religionen är en privatsak och ska respekteras i privatlivet. Men att på våra arbetsplatser vara tvungen att ta avstånd från våra egna regler för att tillgodose urgamla religionsseder kan aldrig vara rätt.
Det är just denna eftergivenhet som får främlingsfientligheten att öka hos gemene man.
Alla kvinnor som bär slöja borde fundera över varför de egentligen bär den. Inte har det något med Allah att göra. Det är gubbar som skrivit såväl Koranen som Bibeln.
Jag minns när pingstvännerna inte fick klippa håret utan "hallelujarullen" satt på alla kvinnor där. Vi har vuxit ifrån såna här dumma religiösa påbud i vårt land.