Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Ur det politiska akvariet: Vågmästare

Saturday, September 11, 2010

Ur det politiska akvariet: Vågmästare

Nu ska jag återigen erkänna min dumhet, men jag fattar inte riktigt de här med SDs vågmästarroll. Anledningen till mina funderingar är också duellen mellan Björklund och Ohly där de bägge verkade beskylla varandra för att kunna tänka sig samarbete med SD.Det är väl två saker jag inte riktigt fattar.

1. Kan både alliansen och de rödgröna använda SD som vågmästare? Vad betyder det? Passar deras politik bägge, eller passar den ingen av dom? Nu menar jag såklart den partipolitik SD har förutom den främlingsfientliga... om det nu finns nån sån. Jag tycker det känns lite märkligt att man ens får alliera sig med ett parti som inte har en så pass tydlig roll att de passar in i det ena eller det andra blocket.

2. Finns det ingen tidsbegränsning? När måste blocken bestämma sig? Skulle det inte vara klart innan ens valkampanjen sätter igång. När är slutdatum? Kan det bli så att exempelvis alliansen vinner men då när resultaten är klara meddelar de rödgröna att de kommer slå sig ihop med SD och så vinner de istället? Please enlighten me!

Om dagens opinionsläge står sig väntar parlamentariskt kaos efter valet. Då får varken alliansen eller de rödgröna egen majoritet i riksdagen och Sverigedemokraterna blir vågmästare. Mona Sahlin (S) har därför öppnat för ett samarbete med Folkpartiet eller Centerpartiet, men Jan Björklund och Maud Olofsson har gett henne kalla handen med hänvisning till att de inte vill sitta i samma regering som Lars Ohly och Vänsterpartiet.

Och vad betyder detta då? Ska blocken börja byta partier med varandra också? Jag måste säga att jag fattar mindre och mindre om hur detta funkar. Varför ska vi ens rösta om partierna i efterhand kan alliera sig till en vinst ändå?

Överlag tycker jag att alla debatter är mest lekstuga. Den ena beskyller den andra för lögn och den andra slår tillbaka mot den första med en ny anklagelse. Och det verkar som de gör det på samma sätt som skolbarn på lågstadiet, utan bevis eller belägg.

Vet ni förresten vart alla höjda skattepengar ska ta vägen? Det är tydligen till partaj med stora dyra artister. I alla fall om vänstern får bestämma. Ja, det skapar ju förtroende. Men jag kan slå min timmerstock till vad om att ALLA de andra partierna gjort liknande saker. PÅ samma sätt som det finns valfusk inom alla partier. Nu senast vart Sossarna anklagade, men minns ni att det för bara några månader sedan va Moderaterna.? Alla är av samma skot och korn och det är smutsigt skrot och korn. Jag ror valkampanjandet är bland det smutsigaste som finns.

Det verkar i alla fall som att alliansen redan börjat fira sin seger med de nya opinionsmätningarnas siffror som ger som egen majoritet, medan Mona påstår att de är av mindre betydelse... det är nu folk bestämmer sig.


Image and video hosting by TinyPic

No comments: