Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Skelögd - glöm 3D

Thursday, January 21, 2010

Skelögd - glöm 3D

Tydligen kan man inte se 3D om man är skelögd. Därmed är det ingen idé för min mamma (och ytterligar 5-10% av befolkningen) att gå och se Avatar i detta format. Om jag inte minns helt fel har hon fått "diagnosen" skelögd, även om det inte syns på henne, utom när hon är trött. Ingen ögonläkare har sagt åt mig att jag är det, men jag tror jag ärvt detta för när jag är trött och flyttar ögonen snabbt hänger de inte riktigt med. Dessutom har kameran en otäck förmåga att få mina ögon att stirra åt olika håll.

– För att kunna uppfatta något som tredimensionellt, det vi kallar stereoseende, krävs att man har två ögon och kan koppla ihop bilderna i hjärnan. Den som skelar har inte den möjligheten, säger Jan Ygge, professor i oftalmologi på Karolinska institutet


Jag skulle faktiskt vilja se Avatar i 3D, men det är ju svindyrt att gå på bio och tänk om jag betalar för ingenting.

Image and video hosting by TinyPic

1 comment:

Eva said...

Det är LÄTT värt pengarna!! Det bästa jag sett på länge!