Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWHv6xHB Read More http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a-cute-font-for-your-blogger-post-titles.html#ixzz1AWAOpX85 The Hell of Hannastacia: Utan leg

Wednesday, May 19, 2010

Utan leg

Har just läst igenom den långa historian om Thomas Salme, som även kallas "den falske piloten". Det låter ju dramatiskt, men efter att ha läst historien var det ju inte alls så farligt. karl kunde ju uppenbarligen flyga och hade lika mycket flygtimmar som vilken certifierad pilot som helst... bara det att han inte hade just certifikatet.

I Thomas fall var det ren tur att han fick ett jobb och klantigt som fan av italienska Air One (som var hans första jobb) att de inte kollade upp om han fick flyga. Vad jag förstår bad de inte ens om en kopia.

Jag tänker genast på min sjuksköterskelegitimation. När jag sökte jobb skickade jag in CV med bilagor och däribland en kopia på legitimationen. Jag betvivlar STARKT att någon kollar upp dess äkthet. På mitt original finns vattenstämpel, men det syns ju knappast på en kopia (och hur svårt är det egentligen idag att förfalska en vattenstämpel?). Och vad sjutton är det som säger att jag har en legitimation bara för att jag lämnar in ett papper? Som ni ser är det inte direkt svårt att förfalska. Ända sättet att få veta på riktigt om jagär legitimerad vore väl att kolla upp det Socialstyrelsen, men det tror jag faktiskt är mycket mycket sällan en arbetsgivare gör.



Thomas Salmes straff blev 2 000 Euro i böter (cirka 20 000 kronor) och flygförbud i ett år. Fast flyga får han ju ändå inte, eftersom han saknar certifikat.

Image and video hosting by TinyPic

No comments: